Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Costs and Revenues Balance: The Case of Municipal Delegated Competences in Slovakia
Autoři: Mikušová Meričková Beáta | Svidroňová Murray Mária | Bakoš Eduard | Stejskal Jan
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Central European Journal of Public Policy
Strana od-do: 51-62
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Bilance nákladů a výnosů: Případová studie přenesených kompetencí obcí na Slovensku Finanční zdroje místních orgánů by měly být úměrné pravomocem stanoveným zákonem. Ve většině zemí však představitelé místních samospráv tvrdí, že jejich celkové příjmy nestačí k plnění přidělených úkolů ve standardním měřítku a kvalitě. Taková prohlášení jsou poněkud problematická, zejména v méně rozvinutých zemích, kde se nepoužívá nákladové účetnictví a nejsou definovány standardy služeb. Tento příspěvek analyzuje vztah mezi náklady na přenesené kompetence a prostředky poskytnutými na pokrytí těchto nákladů na Slovensku. Zjistili jsme, že slovenské obce (až na výjimky) neznají přesné náklady na přenesenou působnost a že stát nehradí celkové náklady na přenesenou působnost, což je v rozporu se slovenskou ústavou. Naše krátké srovnání v diskusi ukazuje, že česká situace je velmi podobná, což naznačuje, že problém může být společný pro všechny postsovětské země. přenesené kompetence; fiskální federalismus; veřejná správa; Slovensko
eng Costs and Revenues Balance: The Case of Municipal Delegated Competences in Slovakia Local authorities' financial resources should be commensurate with the competences provided for by the law. However, in most countries, representatives of local self-governments claim that their total revenues are insufficient to deliver allocated tasks at a standard scale and level of quality. Such statements are somewhat problematic, especially in less-developed countries, where cost-center accounting is not used and service standards are not defined. This paper analyzes the relationship between the costs of delegated competences and the resources provided to cover these costs in Slovakia. We found that Slovak municipalities (with some exceptions) do not know the exact costs of delegated competences, and that the state does not cover the total costs of delegated competences, which contradicts the Slovak constitution. Our short comparison in the discussion shows that the Czech situation is very similar, suggesting that the problem might be common for all post-Soviet countries. delegated competences; fiscal federalism; public administration; Slovakia