Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Business Competitiveness in the Conditions of the Fourth Industrial Revolution
Autoři: Kožená Marcela | Hrdličková Aneta
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Poprad Economic and Management Forum 2019
Název nakladatele: Katolícka univerzita v Rožumberoku
Místo vydání: Ružomberok
Strana od-do: 124-131
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Konkurenceschopnost podniku v podmínkách čtvrté průmyslové revoluce V současné době se podniky musí vyrovnávat s nástupem čtvrté průmyslové revoluce, kdy dochází k prudkým změnám způsobu výroby a uplatňují se dosud neznámé inovace. Hnací silou se stává digitalizace a automatizace, což přináší vyšší rychlost a efektivitu nejen samotné výroby, ale promítá se i do jiných činností s ní spojených. Základem úspěšnosti podniku je vyspělá technologická základna, inovativní lidská síla a efektivní práce s daty. Automatizace a digitalizace se kromě výrobních týká také obchodních a marketingových činností v podniku, je kladen stále větší důraz na inovace a kvalitu on-line procesů. Jedním ze základních pilířů konkurenceschopnosti firem budou nové vztahy se zákazníky, založené na vnímání jejich požadavků a rychlosti a kvalitě jejich uspokojení. Jednou z cest, které již řada podniků nastoupila, je využívání elektronického obchodu. Tento obchodní model přináší řadu pozitiv jak pro zákazníky, tak také pro firmy. Zákazníci nemusí navštívit prodejnu, aby si vybraný výrobek mohli zakoupit, ale mohou si jej pohodlně objednat prostřednictvím elektronického katalogu firmy a zaplatit za něj online jakýmkoliv ze způsobů, které obchod nabízí. Hlavním důvodem firem při založení elektronického obchodu je snížení nákladů. Článek obsahuje hodnocení konkurenční schopnosti podniku, který nabízí produkty pro volnočasové aktivity, s využitím Porterova modelu pěti sil, vybraných ukazatelů finanční analýzy a SWOT analýzy, dále návrh inovace jednotlivých složek marketingového mixu podnikového portfolia. Konkurenceschopnost; průmysl 4.0; elektronický obchod; analýza mikro a makroprostředí; marketingový mix
eng Business Competitiveness in the Conditions of the Fourth Industrial Revolution Businesses are currently facing the onset of the Fourth Industrial Revolution which is characterised by rapid changes in production methods and the implementation of previously unknown innovations. Digitization and automation are the driving forces increasing the speed and effectiveness of production as well as other related activities. Success of businesses is based on an advanced technology foundation, innovative labour force and effective processing of data. In addition to production activities, automation and digitization affect business and marketing activities with more and more emphasis being put on innovation and quality of on-line processes. New customer relationships based on the perception of customer requirements and the speed and quality of their fulfilment are one of the main pillars of company competitiveness. One of the paths, which has been already taken by a number of businesses, is the use of e-commerce. This business model offers a number of advantages to customers as well as the companies themselves. Customers do not have to go to a store to be able to purchase their selected product but instead they can conveniently order from the company’s e-catalogue and pay online using any of the payment methods offered by the store. The main reason behind companies’ decision to engage in e-commerce is cost reduction. This article evaluates competitive capabilities of a business specialising in products for leisure activities using the Porter’s five forces model, selected indicators of the financial analysis and the SWOT analysis, and innovations for the individual components of the marketing mix for the company’s portfolio are proposed. Competitiveness; Industry 4.0; e-commerce; micro and macro environment analysis; marketing mix