Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Discussion on the quality of European higher education systems using cluster analysis
Autoři: Provazníková Romana | Chlebounová Denisa
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 6th Teaching & Education Conference
Název nakladatele: International Institute of Social and Economic Sciences
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 68-89
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Diskuse o kvalitě evropských systémů vysokoškolského vzdělávání za použití shlukové analýzy Velký nárůst počtu studentů vysokých škol a přechod od elitního k masovému vysokoškolskému vzdělávání jsou v posledních letech celosvětovými trendy a v příštích letech se očekává jejich další expanze. Tato situace však vyvolává potřebu vyšších výdajů na vysokoškolské vzdělávání a mnoho zemí se musí vyrovnat s jeho nedostatečným financováním. V současné době se diskutuje o zapojení nebo zvýšení účasti studentů na financování vysokého školství. Z hlediska financování vysokoškolského vzdělávání jsou v zemích OECD rozlišovány tři základní modely, které jsou charakterizovány žádným, malým nebo větším spolufinancováním ze strany studentů. Cílem tohoto příspěvku je zvolit vhodné ukazatele pro popis kvality evropských systémů vysokoškolského vzdělávání a za použití shlukové analýzy zobrazit podobné vysokoškolské systémy a diskutovat o jejich financování. Závěry tohoto příspěvku naznačují, že modely systémů vysokoškolského vzdělávání s více zdrojovým financováním dosahují vyšší kvality. Existují však i další vlivy, které působí na kvalitu těchto systémů – tzv. kontextové ukazatele, jako je ekonomický, demografický nebo historický vývoj. systémy vysokoškolského vzdělávání; terciární vzdělávání; kvalita; spravedlnost; shluková analýza
eng Discussion on the quality of European higher education systems using cluster analysis The enormous increase in the number of students of higher education and transition from elite to mass and universal higher education are worldwide trends in recent years and further expansion is expected in the coming years. This situation, however, raises the need for higher expenditure on higher education and many countries have to deal with under-financing of their higher education. Involving or increasing student participation in funding is currently under discussion. From the point of view of financing are distinguished three basic higher education financing models in OECD countries which are characterized by none, smaller, or larger student co-financing. The aim of this paper is to choose appropriate indicators for describing quality of European higher education systems and with using cluster analysis to display similar higher education systems and discuss their funding. Findings of this paper indicate that models of higher education systems with multi-source funding achieve higher quality. However, there are other influences that affect the quality of higher education systems - contextual indicators, such as economic, demographic, or historical development. higher education systems; tertiary education; quality; equity; cluster analysis