Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Social Networks as a Tool for Job Search
Autoři: Lorincová Silvia | Ližbetinová Lenka | Brodský Zdeněk
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice - Series D, Faculty of Economics and Administration
Strana od-do: 140-151
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Sociální sítě jako nástroj pro hledání práce Informační technologie způsobily absolutní revoluci. Hledání práce prostřednictvím sociálních sítí je proto zdůrazněno, protože je perspektivním způsobem, jak najít práci. Na globální úrovni využívají sociální sítě více než 90% společností, které jsou v procesu náboru. Sociální sítě začínají být dnes uplatňovány i českými a slovenskými společnostmi. Cílem výzkumu je identifikovat rozdíly v využívání sociálních sítí při hledání zaměstnání v České a Slovenské republice. Závěry naznačují, že pouze 2% respondentů z České republiky upřednostňovalo sociální sítě jako významný způsob, jak najít zaměstnání. Dále výsledky ukazují, že sociální sítě byly slovenskými respondenty identifikovány jako méně důvěryhodné, ale naopak více než 4% slovenských respondentů upřednostňovalo sociální sítě jako nástroj pro hledání zaměstnání. I přes skutečnost, že zaměstnanci v České republice a na Slovensku ve skutečnosti nevyužívají sociální sítě k nalezení zaměstnání, může se tato situace změnit, jelikož respondenti vyjadřují názor, podle kterého mají sociální sítě potenciál pro budoucnost. Pokud budou sociální sítě využívány více zaměstnavateli a potenciálními kandidáty, budou obě strany spokojeny. HRM; Hledání zaměstnání; Nábor; Head hunting; Sociální sítě
eng Social Networks as a Tool for Job Search The information technology has caused an absolute revolution. Therefore, searching job through social networks is highlighted as it is perspective way how to find a job. At the global level, social networks are used by more than 90% of companies in process of recruitment. Nowadays, social networks are beginning to be applied by Czech and Slovak companies as well. The objective of the research is to identify the differences in the using of social networks in job search in Czech and Slovak Republic. Findings indicate that, only 2% of Czech respondents preferred social networks as a significant way of finding a job. Following the results, social networks were identified less credible by Slovak respondents, but on the other hand more then 4% of Slovak respondents preferred social networks as a toll for job search. Despite the fact that the employees in the Czech Republic and Slovakia do not really use social networks to find employment, this situation can change as respondents express the opinion acoording which social networks have potential for the future. If social networks are used more by employers as well as by potential candidates, both parties will be satisfied. HRM; Seeking employment; Recruitment; Head hunting; Social networks