Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

EFFECT OF DECENTRALISATION POLICIES IN PUBLIC ADMINISTRATION ON EFFICIENCY OF LOCAL GOVERNMENTS IN CENTRAL EUROPE – THE CASE OF CZECH REPUBLIC AND SLOVAKIA
Autoři: Fandel Peter | Marišová Eleonóra | Gabríny Lucia | Fuka Jan
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: SGEM 2018 : conference proceedings. Vol. 5
Název nakladatele: SGEM
Místo vydání: Sofia
Strana od-do: 61-69
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze VLIV DECENTRALIZAČNÍ POLITIKY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ NA EFEKTIVNOST MÍSTNÍ SPRÁVY V CENTRÁLNÍ EVROPĚ - PŘÍPAD ČESKÉ REPUBLIKY A SLOVENSKA Reformy veřejné správy v evropských zemích vedly k několika politikám decentralizace, v jejichž rámci byly kompetence místních státních vlád převedeny na regionální a obecní samosprávy s cílem zvýšit efektivitu poskytování veřejných služeb. V této práci předkládáme empirickou srovnávací analýzu efektivnosti obecních úřadů poskytujících služby spadající do kompetence stavebního úřadu v České republice a na Slovensku. Obě země poskytují kompetence v rámci dvou různých politik. Politika České republiky je založena na kategorizaci obcí do tří kategorií stanovených zákonem. Obecním úřadům v obcích druhé kategorie jsou svěřeny kompetence pro poskytování služeb pro určený počet okolních obcí. Politika uplatňovaná na Slovensku je založena na principu dobrovolné spolupráce obcí při vytváření takzvaných společných obecních úřadů. Cílem této studie je analyzovat, která politika je efektivnější. Analýza byla provedena na vzorcích roku 2014 u obcí Pardubického kraje v České republice a Nitriansku na Slovensku. V analýze jsme použili standardní metodiku DEA pro odhad efektivnosti zvlášť pro každou zemi. Výsledné skóre zobrazuje efektivitu řízení v rámci politik obou zemí. Abychom odhadli efektivitu politiky, využíváme metodu „metafrontier approach“, tzn. vypočítáme výkony úřadů v obou zemích a provádíme "inter-politickou" analýzu efektivnosti nových metadat v obou zemích. Nová skóre efektivnosti lze pak přičíst účinkům dvou různých politik. Výsledky naší analýzy ukazují, že úřady v České republice jsou v průměru efektivnější než úřady na Slovensku, ačkoli statistický test nepotvrzuje, že rozdíl je významný. To vede k závěru, že rozdíl mezi efektivností politik používaných v České republice a na Slovensku není významný. veřejné služby; obecní samospráva; stavební úřad; efektivita; metafrontier
eng EFFECT OF DECENTRALISATION POLICIES IN PUBLIC ADMINISTRATION ON EFFICIENCY OF LOCAL GOVERNMENTS IN CENTRAL EUROPE – THE CASE OF CZECH REPUBLIC AND SLOVAKIA Public administration reforms in European countries have led to several policies of decentralization within which competencies of local state governments were transferred to regional and municipal self-governments with the aim to improve efficiency of public services delivery. In this paper we present empirical comparative analysis of efficiency of municipal offices providing services in the field of building order in the Czech Republic and Slovakia. The two countries provide the competence under two different policies. The policy of the Czech Republic is based on categorization of municipalities into three categories defined by law. Local governments in municipalities of the 2nd category are given competences to provide services for a defined set of surrounding municipalities. The policy applied in Slovakia is based on the principle of voluntary cooperation of municipalities in creation of so called joint municipal offices. The objective of this study is to analyse which policy is more efficient. The analysis has been performed on the year 2014 samples of municipalities of Pardubice region in the Czech Republic and Nitra region in Slovakia. In the analysis we employed standard Data Envelopment Analysis methodology for estimation of efficiency scores separately for each country. Resulting scores depict managerial efficiency within the policies of the two countries. To estimate policy efficiencies, we employ a metafrontier approach, that is we calculate managerially efficient performances of offices in both countries and run the “inter-policy” efficiency analysis on the new meta data of both countries. The new efficiency scores can be then attributed to the effect of the two different policies. The results of our analysis show that offices in the Czech Republic are on average more efficient than offices in Slovakia, although statistical test has not confirmed that the difference is significant. It leads to a conclusion that the difference between efficiencies of poli public services; municipal self-government; building order services; efficiency; metafrontier