Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

EVALUATING COMPANY PERFORMANCE THROUGH THE USE OF BENCHMARKING
Autoři: Kožená Marcela | Kočvarová Lucie
Rok: 2017
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Modern Science Conference Proceedings. Book 1, Vol. 3. Finance, Economics & Tourism
Název nakladatele: STEF92 Technology Ltd.
Místo vydání: Sofie
Strana od-do: 279-286
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze HODNOCENÍ VÝKONNOSTI PODNIKU S VYUŽITÍM METODY BENCHMARKINGU Pojem benchmarking lze definovat mnoho způsoby, obecně jde o metodu zvyšování výkonnosti a konkurenceschopnosti podniku na základě komparace s těmi nejlepšími v dané oblasti či oboru. Cílem této metody je získat informace, které pomohou odhalit silné a slabé stránky firmy i její konkurence a které jsou inspirací ke zlepšování. Informace firma získává neustálým pozorováním a vyhodnocováním. V současné době podniky, pokud chtějí být konkurenceschopné, by měly využívat tohoto manažerského nástroje k neustálému zlepšování své výkonnosti ve všech firemních procesech a činnostech. Odborná literatura uvádí různé typy benchmarkingu, podle objektu benchmarkingového porovnání rozlišuje benchmarking výkonový, funkcionální a procesní. V praxi benchmarking využívá řady modelů, mezi nejznámější patří model firmy Xerox Corp, model Amerického centra pro produktivitu a jakost (APQC), dále model Excelence Evropské nadace pro management jakosti (EFQM) nebo model Ontarijské benchmarkingové Iniciativy měst (OMBI). Na základě průzkumů, které jsou dlouhodobě prováděny americkou společností Bain & Company, patří benchmarking k nejvíce oblíbeným a využívaným manažerským nástrojům, dále následují například strategické plánování, řízení vztahu se zákazníky, outsourcing, specifikace vize a mise. Předmětem tohoto příspěvku je implementace výkonového benchmarkingu u dvou českých společností, které se zabývají zemědělskou výrobou. Cílem benchmarkingového porovnání je identifikace rozdílů ve vývoji finanční situace, dále vyhodnocení specifických ukazatelů, charakteristických pro zemědělskou výrobu. Kromě poměrových ukazatelů finanční analýzy příspěvek obsahuje komparaci čerpaných dotací, velikosti pozemků a vybraných nákladových položek. Benchmarking; výkonnost; podnik; finanční analýza; zákazník
eng EVALUATING COMPANY PERFORMANCE THROUGH THE USE OF BENCHMARKING The concept of benchmarking can be defined in many ways. In general it is a method of increasing the performance and competitiveness of a company on the basis of comparing oneself with the best in a given field. The objective of this method is to gain information that will help to identify the strengths and weaknesses of a company with its competitors and which will serve as inspiration for improvement. Information is gained by constant observation and evaluation. At present, businesses, if they want to be competitive, should use this management tool to continually improve their performance across all company processes and activities. The professional literature presents different types of benchmarking; based on the organisation or field being compared, we can distinguish between performance, functional and process benchmarking. In practice, benchmarking uses a number of models; among the most well-known are the Xerox Corp., the American Productivity and Quality Center (APQC), the European Foundation for Quality Management (EFQM) or the Ontario Municipal Benchmarking Initiative (OMBI). Based on surveys conducted by Bain & Company on a long-term basis, benchmarking is one of the most popular and commonly used management tools, followed by strategic planning, customer relationship management, outsourcing, and vision and mission statements. The subject matter of this paper is the implementation of performance benchmarking in two Czech companies dealing with agricultural production. The aim of the benchmarking comparison is to identify the differences in the development of their financial situation, as well as to evaluate the specific indicators characteristic of agricultural production. In addition to the proportional indicators of the financial analysis, this paper includes a comparison of the subsidies drawn upon, the size of the land and selected cost items. Benchmarking; performance; company; financial analysis; customer