Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Military Spending and the End-Of-Year Spend-Out Rush
Autoři: Pernica Bohuslav
Rok: 2017
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 22nd International Conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance 2017
Název nakladatele: Oeconomica
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 197-203
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vojenské výdaje utrácené ve spěchu konce rozpočtového roku Mají-li být veřejné výdaje utráceny v souladu koncepce 3E, měla by se byrokracie vyvarovat násilného čerpání rozpočtu v závěru rozpočtového roku. V ideálním případě by výdaje měly být čerpány proporcionálně. Z určitého pohledu by správce kapitolního rozpočtu měl zajistit každý měsíc jen vyčerpání 1/2 rozpočtu. V obráceném případě se čerpání rozpočtu změní v nehospodárné a neefektivní utrácení veřejných výdajů po tlakem času, neboť Ministerstvo financí bude muset vydat dodatečné pokladniční poukázky. Této text analyzuje hospodaření podle zákona o státním rozpočtu v letech 1996–2016 v případě výdajů na obranu ČR; a dále analyzuje schopnost správce rozpočtu Ministerstva obrany předcházet násilnému utrácení rozpočtu v závěru rozpočtového roku. Jako ukazatel existence tohoto druhu neefektivního chování je považováno čerpání 1/3 daného rozpočtu výdajů v posledním čtvrtletí rozpočtového roku. Analýza ukázala, že žádný ze správců rozpočtu Ministerstva obrany ČR nebyl schopen tomuto chování předejít. Navíc, pravidelně bylo v posledním čtvrtletí utracena více než 1/2 kapitálových výdajů a k tomu byly vygenerovány převody do rezervního fondu. Přitom, čím více vláda dávala na funkci obrany, a dostála svému závazku vydávat na obranu 2 % HDP, tím tato tvorba rezerv byla vyšší. Ministerstvo obrany tak nikdy nedosáhlo schopnosti vydávat peníze na obranu v souladu s konceptem 3E. obranné výdaje; hospodaření podle státního rozpočtu; násilné čerpání rozpočtu v závěru roku; rozpočtová pravidla
eng Military Spending and the End-Of-Year Spend-Out Rush In order to spend public money in accord with the 3E-concept, the government should avoid any end-of-year spend-out rush; if possible, the budget execution should be smooth during each Fiscal Year (FY). From a specific point of view, a really good governing Chief Funds Manager should ensure spending of 1/12 of FY appropriations per a month ideally. Otherwise, the budget execution would generate wasting of public money, e.g., due to need of issuing of extra treasury bills. As a case study, the paper deals with defence budget execution in Czech Republic within 1996–2016. Besides, the ability of four Chiefs Funds Managers (ChFM) at Ministry of Defence (MoD) to prevent from the end-of-year spend-out rush is scrutinized. The situation of spending more than 1/3 of FY´s appropriations in the last quarter of a FY is considered as a benchmark for the indication of the end-of-yearspend-out-rush phenomenon. The paper ascertains that no one of the ChFM was able to prevent the budget execution from the scrutinized phenomenon. The MoD usually spent 1/3 its run cost during the last FY quarter ordinary; moreover, 1/2 of the capital budget was often spent in the last three months of FY without any link to volume of capital budget. In addition, incapability of the ChFM to coordinate and control planning, budgeting, and budget execution has generated a lot of unexpected balances so far. In particular, the portion of unexpected balances was increasing whenever government made effort to raise the defence spending up in order to meet its 2-pct-GDP commitment to NATO; hence, MoD is not able to spend public money in accord with the 3E-concept as usual in the West countries. defense speding; budget execution; the end-of-year spend-out rush; budget rules