Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A Study of Generation Z from the Communication Perspective of Universities
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice - Series D, Faculty of Economics and Administration
Strana od-do: 83-94
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Studie generace Z z pohledu komunikace vysokých škol. Cílem tohoto článku je provést podrobnější analýzu nejběžnějších komunikačních prostředků z pohledu potenciálních i stávajících zákazníků (v tomto případě studentů). Zjišťujeme jak se členové generace Z rozhodují při výběru budoucí školy a jaký obsah informací ovlivňuje jejich konečná rozhodnutí. Výzkum provedený pro tento článek zahrnuje asi 900 respondentů ze středoškolských studentů a studentů prvního ročníku vysoké školy. Velký vliv na rozhodnutí výběru školy mají informace, které studenti získali od svých přátel nebo rodiny, kteří studovali podobný typ školy v minulosti. Zjistili jsme, že v rámci jedné generace Z nemá starší generace takový vliv na jejich rozhodnutí jak jsme očekávali. Naše zjištění také ukazují cenné informace pro podnikatelskou sféru o způsobu, jakým zkoumané skupiny studentů shromažďují informace. Tyto informace mohou výrazně pomoci lépe zaměřit komunikaci na tyto skupiny. Univerzita; dotazníkové šetření; generace Z; média; marketing
eng A Study of Generation Z from the Communication Perspective of Universities This paper deals with the examination of high school and college students’ preferences for choosing the university who were born in the period of mid 1990s. The goal of the paper is to conduct more detailed analysis of the most common means of communication from the perspective of potential and existing customers (in this case, students). We approach how members of this generation make decisions when they choose a university to study and what content of the information affects their final decisions. Research conducted for this article include at most 900 respondents from among high school students and first year university students. It is evident that students are affected more by information concerning their future than those that make life in the study. A big influence on the decisions of the university have information that students gained from their friends or family who the studied similar schools in the past. We found that within a generation Z the older generation does not have such an influence on their decisions. Our findings also show a degree of decision-making dynamics of two students subgroups comparison - students who doesn´t study the university and those who already are studying. The valuable information for business sphere about the way how examined groups of student gather information is presented in the paper. This information can significantly help to understand and better targeting that groups. University; Questionnaire; Generation Z; Media; Marketing