Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Požadavky uživatelů na kvalitu webových stránek městského úřadu
Autoři: Máchová Renáta | Komárková Jitka | Bednarčíková Ilona
Rok: 2008
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: E+M Ekonomie a Management
Název nakladatele: Technická univerzita v Liberci
Místo vydání: Liberec
Strana od-do: 116-126
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Požadavky uživatelů na kvalitu webových stránek městského úřadu Význam informačních a komunikačních technologií pro veřejnou správu je v dnešní době nezpochybnitelný. Tyto technologie mohou, mimo jiné, usnadnit přístup občanů a podnikatelských subjektů k informacím a službám poskytovaným orgány veřejné správy. Rovný přístup všech zájemců k informacím dnes patří k prioritám evropských zemí, včetně České republiky. Ovšem informační systémy zpřístupňující občanům informace a služby veřejné správy musí být navrženy v kvalitě odpovídající požadavkům, potřebám a možnostem cílové skupiny uživatelů. Příspěvek shrnuje výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na hodnocení vybraných ukazatelů kvality webových stránek Magistrátu města Hradec Králové jeho občany a podnikatelskými subjekty. Dále bylo dotazníkové šetření zaměřeno na zjištění požadavků občanů a podnikatelských subjektů na kvalitu webových stránek. Na závěr je porovnáno hodnocení stávajících webových stránek s požadavky potenciálních uživatelů a jsou vyslovena doporučení, jak webové stránky zlepšit. Webové stránky; kvalita IS; kvalita užití; požadavky uživatelů
eng Users Requirements on Quality of Web Pages of Municipal Authority An importance of information and communication technologies for public administration is today evident. These technologies can, besides others, ease access of citizens and businessmen to information and services provided by public administration authorities. Inclusive society belongs today to the aims of all European countries including the Czech Republic. Information systems providing information and services to the public must be designed in the adequate quality and they must need all their users? requirements, needs and capabilities. The article describes results of an inquiry aimed to collect evaluation of current Web pages of the City Authority of Hradec Kralove by the public and businessmen and their requirements on the Web pages. ISO/IEC 9126 quality model is used as a framework of this research and selected characteristics of quality in use and external quality are studied. In total, 100 filled questionnaires were collected. Users? requirements are compared with their evaluation of the current Web pages. It was found out that the quality of information is the most important quality characteristic of the Web pages for the users. Usability of the system is a very important characteristics too but in the case of a city authority (in general) users often have no other choice so this characteristics was found as a less important one. The less important characteristics is attractiveness of the Web pages. Again, due to the certain ?monopoly? nature of a city authority it is not so important for the public how the Web looks like. At the same time it was found that old people use Web pages less than the other groups of the citizens so it seems that a problem with digital divide can exist. Some recommendations how to improve Web pages are given in the end. Web pages;quality of IS;quality in use;users requirements