Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Veřejná správa našich města a její reflexe ve výuce urbanismu
Autoři: Šilhánková Vladimíra
Rok: 2007
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Systémové pohledy na problémy rozvoje současných měst a jejich reflexe ve výuce urbanismu
Název nakladatele: Vysoké učení technické v Brně
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 1-5
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Veřejná správa našich města a její reflexe ve výuce urbanismu Urbanismus a systém jeho výuky je v České republice po dlouho dobu chápán jako součást architektury. Vzdělávací urbanistické programy jsou převážně (a dalo by se říci, že výhradně) součástí studia architektury. Mohlo by se tak zdát, že město je pouze skupina budov. Ale v praxi existuje mnoho jiných úhlů pohledu na urbanismus, které by také mohly/měly být do vzdělávacího systému zahrnuty ? stavitelství, geografie, environmentalismus, sociologie, politologie atd. stejně tak jako veřejná správa. Na druhou stranu studenti urbanismu by měli mít dostatek informací o stavitelství, geografii, environmentalismu, sociologii, politologii atd. a také studenti územního plánování by měli oplývat informacemi o veřejné správě, o jejím systému a o postavení územního plánování v systému plánovacích nástrojů našich obcí a měst (čímž míním zejména postavení územního plánování ve vztahu k plánování strategickému a ekonomickému ? finančnímu). Všechny plánovací nástroje (nejen tedy ty urbanistické)a všechny plánovací instituce/orgány hrají klíčovou roli v každodenní územně plánovací praxi. Příspěvek se pokouší odpovědět na otázku, zda náš vzdělávací systém v oblasti urbanismu a veřejné správy může pro praxi zabezpečit dobrou spolupráci mezi územními plánovači a veřejnou správou. veřejná správa;urbanismus/výstavba města;vzdělávání
eng Public administration in our cities and its reflexion in the urbanism education Urbanism and its education system in the Czech Republic are for a long time understands mainly as a part of architecture. The educational programmes are mainly (one should tell practically only) as a part of studying of architecture. It should looks like the city is only a group of buildings. But there are many other approaches towards urbanism which should be a part of other fields of education ? engineers, geographers, environmentalists, sociologists, politologists etc. as well as public administration. On the other hand student of urbanism should have enough information about engineering, geography, environmentalism, sociology, politology etc. and also students of urban planning should have number of information about public administration, about its system and about the position of urban planning between other planning tools whose are used in our cities and towns (I mean mainly the strategic and economical ? financial planning). All of the planning tolls and planning bodies as well as public authorities play crucial role in the everyday urban planning practice. The paper tries to answer the question if our educational system in the urbanism and public administration should guarantee the good co-operation between urban planners and public administrators in our practice. public administration;urbanism/urban planning;education