Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Contract management of municipal public services: the Slovak experience
Autoři: Mikušová Meričková Beáta | Nemec Juraj | Jakuš Muthová Nikoleta
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Humanities and Social Sciences Communications
Název nakladatele: SPRINGERNATURE
Místo vydání: LONDON
Strana od-do: 41
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Smluvní řízení obecních veřejných služeb: zkušenost Slovenska Outsourcing služeb ve veřejném sektoru by mělo přinášet zisky z efektivity ve srovnání s interním poskytováním těchto služeb díky prvku soutěže. Praxe však tento předpoklad nepotvrzuje. Zobecnění důvodů této situace je stále problematické, nicméně není pochyb o tom, že kvalita řízení procesů outsourcování veřejných služeb by měla být klíčovým faktorem. Cílem tohoto článku je přispět k diskusi o smluvním řízení ve veřejném sektoru analýzou kvality smluvního řízení v slovenských obcích v kontextu rizik outsourcování definovaných teorií principal-agent. Studie využívá vlastní metodologický přístup k kvantifikaci determinantů kvality smluvního řízení ve vztahu k rizikům outsourcování pomocí Saatyho expertní metody. Celkem bylo zkonstruováno 7 proměnných a hodnoceno 3416 smluv. Podobně jako většina existujících studií, výsledky naznačují vážné problémy v kvalitě smluvního řízení v obecním sektoru, které zvyšují rizika spojená s outsourcováním. Nejčastější nedostatky v kvalitě smluvního řízení outsourcovaných místních veřejných a podpůrných služeb ve slovenských obcích souvisejí s výběrem postupu veřejné zakázky, nepravidelným monitorováním kvality externí produkce a typem plateb. Výsledky jednoznačně ukazují, že potenciální zvýšení efektivity prostřednictvím outsourcování je jednoznačně omezeno nízkou kvalitou smluvního řízení. měření výkonnosti; odpovědnost; český; privatizace; spolupráce; konkurence; sběr; zpětný; stát
eng Contract management of municipal public services: the Slovak experience Contracting out services in the public sector should convey efficiency gains compared to the in-house delivery of these services because of the competition element. However, results from practice do not confirm this assumption. Generalising the reasons for this situation is still problematic, but there is no doubt that the quality of managing the processes of contracting out of public services should be the factor. The aim of this paper is to contribute to the discussion on contract management in the public sector by analysing the quality of contract management in Slovak municipalities in the context of contracting out risks as defined by the principal-agent theory. The study uses own methodological approach for quantifying the determinants of the quality of contract management in relation to the contracting out risks using Saaty's expert method. In total, 7 variables were constructed, and 3416 contracts are evaluated. Similarly to most existing studies, the results indicate severe problems in the quality of contract management in municipal sector, which increase the risks associated with contracting out. The most prevalent reserves in the quality of contract management of contracted local public and ancillary services in the Slovak municipal conditions are related to the selection of the public procurement procedure; the irregular monitoring of the quality of external production; and the type of payment. The outcomes clearly show that potential increases in efficiency via contracting out are unequivocally limited by the low quality of contract management. performance-measurement; accountability; czech; privatization; cooperation; competition; collection; reverse; state