Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Role of R&D Intensity and Education in a Model of Inequality, Growth and Risk of Poverty: Evidence from Europe
Autoři: Gardiner Richard | Hájek Petr
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of the Knowledge Economy
Název nakladatele: Springer Nature Switzerland AG
Místo vydání: Cham
Strana od-do: 1845–-1870
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Role intenzity výzkumu a vývoje a vzdělání v modelu nerovnosti, růstu a rizika chudoby: Důkazy z Evropy Snižování nerovnosti a rizika chudoby se stalo globální výzvou pro udržitelný rozvoj a zlepšení kvality života, protože ekonomický růst nepřinesl očekávané zmírnění nerovnosti a snížení rizika chudoby. Rozsah, v jakém se nerovnost, ekonomický růst a riziko chudoby vzájemně ovlivňují, je proto vážným problémem. Přesto předchozí studie nezahrnuly dopady VaV a vzdělání do modelu nerovnosti, růstu a rizika chudoby. Cílem této studie bylo přispět k porozumění role VaV a vzdělání v tomto modelu zkoumáním dynamiky příčinných vztahů. Byla zohledněna heterogenita a závislost mezi jednotlivými zeměmi Evropské unie v období let 2000 až 2018. Naše výsledky poskytují důkazy o klíčové důležitosti intenzity VaV a úrovně vzdělání v modelu nerovnosti, růstu a rizika chudoby. Zejména naše výsledky podporují hypotézu o zpětné vazbě mezi ekonomickým růstem a intenzitou VaV u vzorků starých i nových členských zemí EU. Dále byly zjištěny oboustranné příznivé účinky mezi VaV a nerovností u starých členských zemí EU, zatímco u nových členských zemí EU byl pozorován nepříznivý dopad VaV na riziko chudoby. To naznačuje, že národní a celoevropské politiky v oblasti výzkumu a inovací by se měly zaměřit spíše na řešení společenských výzev než pouze na podporu ekonomického růstu. Ekonomický růst; Nerovnost; Riziko chudoby; VaV; Vzdělání
eng The Role of R&D Intensity and Education in a Model of Inequality, Growth and Risk of Poverty: Evidence from Europe Reducing inequality and risk of poverty has become a global challenge for sustainable development and improving quality of life because economic growth has not translated into inequality and risk of poverty alleviation. Therefore, the extent to which inequality, economic growth and risk of poverty interact has been a serious concern. However, previous studies have failed to incorporate the effects of R&D and education into the model of inequality, growth and risk of poverty. The purpose of this study was to contribute to the understanding of the role of R&D and education in the model by examining the dynamics of causal relationships. Consideration was given to heterogeneity and cross-sectional dependence across European Union countries over the period 2000 to 2018. Our findings provide evidence for the central importance of R&D intensity and education level in the model of inequality, growth and risk of poverty. Notably, our results argue for the feedback hypothesis between economic growth and R&D intensity for both old and new EU country samples. In addition, our results revealed the bidirectional favourable effect between R&D and inequality for old EU countries, while the adverse effect of R&D on risk of poverty was observed for new EU countries, implying that national and EU-wide policies for research and innovation should shift from an orientation towards economic growth to one towards societal challenges. Economic growth; Inequality; Risk of poverty; R&D; Education