Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Business model innovation elements and product innovation radicalness: Central European lessons for innovation leaders and followers
Autoři: Prokop Viktor | Zapletal David | Stejskal Jan | Giglio Carlo | Appolloni Andrea
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Oeconomia Copernicana
Název nakladatele: Institute of Economic Research
Místo vydání: Olštýn
Strana od-do: 471-506
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Prvky inovací obchodního modelu a radikálnost produktové inovace: středoevropské lekce pro inovační lídry a následovníky Pozadí výzkumu: Navzdory zvýšenému zájmu o inovace obchodních modelů (BMI) v posledních 20 letech současná oblast výzkumu stále postrádá empirické úsilí zaměřené na zkoumání nedostatečně prozkoumané souvislosti mezi BMI a inovační výkonností. To platí dvojnásob ve specifických kontextech, jako jsou země střední Evropy, zatímco inovační systémy jsou slabší než v západních a firmy jsou silně závislé na interních výzkumných a vývojových aktivitách a absorpční kapacitě a modernizaci technologií prostřednictvím spolupráce s jinými zeměmi. Účel článku: Tato studie čerpá z teorie BMI s cílem analyzovat účinky každého jednotlivého prvku BMI na výkonnost firem z hlediska tvorby radikálních inovací vs. Metody: Použitá data pocházejí z Community Innovation Survey (CIS) 2018 – nejnovější dostupná mikrodata – se zaměřením na 16 364 firem ve střední Evropě, konkrétně 5 749 českých, 7 377 maďarských a 3 238 slovenských firem. Vzhledem k tomu, že vysvětlené (závislé) proměnné jsou dichotomické (binární: 1 znamená odpověď ano, 0 znamená odpověď ne) pro všechny odhadované modely, používá se binární logistická regrese s cílem zaměřit se na jednotlivé prvky představující BMI a analyzovat jejich oddělené vlivy na vytváření radikálních a přírůstkových inovací ve střední Evropě firem. Jednotlivé prvky BMI jsou: metody BMI, logistika, komunikace, účetnictví, vnější vztahy, řízení lidských zdrojů a marketing. Kromě toho kontrolujeme kontrolní proměnné, jako jsou daňové úlevy a příspěvky na výzkum a vývoj, veřejné financování inovací, spolupráce s jinými organizacemi na výzkumu a vývoji nebo jiných činnostech, interní výzkumné a vývojové aktivity a nasmlouvané, nedostatek financí, nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců a vnitřní finanční zdroje a velikost. Zjištění a přidaná hodnota: Pro radikální inovátory jsou důležité postupy pro organizování postupů a vnější vztahy. Pro inkrementální inovátory jsou důležité metody organizace pracovní odpovědnosti, rozhodování a řízení lidských zdrojů. Př inovace obchodního modelu; radikální inovace; inkrementální inovace; střední Evropa; výzkum a vývoj
eng Business model innovation elements and product innovation radicalness: Central European lessons for innovation leaders and followers Research background: Despite the increased interest in business model innovation (BMI) in the last 20 years, the current research landscape still lacks empirical efforts aimed at investigating the underexplored link between BMI and innovation performance. This is doubly true in specific contexts like Central European countries, whereas innovation systems are weaker than in Western ones, and firms strongly depend on internal R&D activities and absorptive capacity and technology upgrades via cooperation with other countries. Purpose of the article: This study draws on the BMI theory with the aim of analyzing the effects of each individual BMI element on firms' performance in terms of creation of radical innovations vs incremental ones. Methods: The data used are from the Community Innovation Survey (CIS) 2018 - the latest micro data available to date - focusing on 16,364 firms in Central Europe, namely 5,749 Czech, 7,377 Hungarian, and 3,238 Slovakian firms. As the explained (dependent) variables are dichotomous (binary: 1 indicates the answer is yes, 0 indicates the answer is no) for all estimated models, a binary logistic regression is used in order to focus on the individual elements representing BMI and analyse their separated effects on firms' creation of radical and incremental innovations in Central Europe. Individual BMI elements are: BMI methods, logistics, communication, accounting, external relations, human resource management, and marketing. Moreover, we check for control variables such as tax credits and allowances of R&D, public funding of innovation, cooperation with other organizations on R&D or other activities, in-house R&D activities and contracted out ones, lack of finance, lack of skilled employees and internal financial resources, and size. Findings & value added: For radical innovators, practices for organising procedures and external relations are important. For incremental innovators, methods of organising work responsibility, decision making, business model innovation; radical innovation; incremental innovation; Central Europe; research and development