Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Emotional intelligence profiles and intergenerational collaboration in business
Autoři: Fedorova Yuliia | Pilková Anna | Mikuš Juraj | Munk Michal | Rehák Ján
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Business Economics and Management
Strana od-do: 797-817
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Profily emoční inteligence a mezigenerační spolupráce v podnikání Emoční inteligence (EI) podporuje pozitivní synergie pro mezigenerační soulad v podnikání. Hlavním cílem tohoto příspěvku je prozkoumat složky EI u vybraných mladých lidí a seniorů a formulovat doporučení pro jejich úspěšnou mezigenerační spolupráci v podnikání na Slovensku. K sestavení průměrného profilu EI pro různé generace byl použit čtyřsložkový instrumentální model EI v podnikání a dotazník "Emoční inteligence v podnikání". Výzkumu se zúčastnilo 157 mladých lidí (generace Z) a 236 seniorů (generace Baby Boomers) ze Slovenska. Statistické zkoumání složek EI bylo provedeno pomocí neupravených a upravených jednorozměrných testů pro opakovaná měření a vícenásobná srovnání. Výsledky obou testů byly shodné, a proto jsou považovány za robustní. Výzkum potvrdil, že EI v podnikání roste s věkem respondenta: zkoumaní senioři vykazují vyšší úroveň EI než vybraní mladí lidé ve třech složkách. Zároveň zjištění ukazují, že senioři se více zaměřují na sebeuvědomění, zatímco mladí jsou více empatičtí. Výzkum významně prohlubuje poznání potenciálního přínosu různých generací v obchodní spolupráci a prospívá společenské jednotě a udržitelnému ekonomickému rozvoji. emoční inteligence; EI; mezigenerační spolupráce; model EI; profil emoční inteligence; mezigenerační podnikání; spolupráce v podnikání
eng Emotional intelligence profiles and intergenerational collaboration in business Emotional Intelligence (EI) fosters positive synergies for an intergenerational match in business. The main goal of this contribution is to investigate the components of ЕI for selected young people and seniors and to formulate recommendations for their successful intergenerational business cooperation in Slovakia. The 4-component instrumental model for EI in business and the “Emotional Intelligence in Business” questionnaire were used to construct an average EI profile for different generations. 157 young people (Generation Z) and 236 seniors (Baby Boomers generation) from Slovakia participated in the research. The statistical study of the components of EI was conducted using unadjusted and adjusted univariate tests for repeated measures and multiple comparisons. The results of both tests were identical and therefore considered robust. The research confirms that EI in business increases with the respondent’s age: investigated seniors demonstrate a higher level of EI than selected young people in three components. At the same time, findings show that seniors are more focused on self-awareness, while the young are more empathic. The research considerably deepens the understanding of the potential contributions of different generations in business collaboration and benefits social unity and sustainable economic development. emotional intelligence; EI; intergenerational collaboration; EI model; emotional intelligence profile; intergenerational entrepreneurship; collaboration in business