Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Political Engagement, Media, or Satisfaction? Finding Determinants of Voter Turnout in the Czech Republic
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice - Series D, Faculty of Economics and Administration
Strana od-do: 1260
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Politická angažovanost, média nebo spokojenost? Zjišťování determinantů volební účasti v České republice Mnoho demokratických zemí po celém světě se potýká s problémy s klesající volební účastí a tento trend se nevyhýbá ani České republice. Za posledních 30 let se u nás volební účast snížila téměř o 20 procentních bodů. Cílem tohoto výzkumu je identifikovat determinanty, které mobilizují (či demobilizují) občany k účasti ve volbách v kontextu českého politického prostředí, a popsat vztahy mezi nimi. Konkrétně se zaměřujeme na mobilizační vliv politické angažovanosti, mainstreamových a alternativních médií a spokojenosti občanů v různých oblastech života. Výzkum vychází z odpovědí reprezentativního vzorku respondentů (N = 807) a k analýze odpovědí využívá modelování strukturálních rovnic. Naše výsledky ukazují, že ze všech zkoumaných determinantů je volební účast ovlivněna zejména politickou angažovaností občanů. Překvapivě se ukazuje, že konzumace obsahu mainstreamových a alternativních médií a spokojenost občanů nemobilizují občany k účasti ve volbách. Ukázalo se však, že tyto determinanty významně souvisejí s politickou angažovaností, a lze se domnívat, že politická angažovanost je zprostředkující proměnnou. Ukazujeme tedy, že při zkoumání determinant volební účasti je vhodné věnovat pozornost nejen přímému vlivu jednotlivých determinant na volební účast, ale také zkoumat rozhodovací procesy v širším kontextu. Média, spokojenost, volby, volební účast, politická angažovanost
eng Political Engagement, Media, or Satisfaction? Finding Determinants of Voter Turnout in the Czech Republic Many democracies across the world are experiencing issues with declining voter turnout, and the Czech Republic is not exempt to this trend. Over the past 30 years, turnout has decreased in this country by almost 20 percentage points. The aim of this research is to identify the determinants that mobilize (or demobilize) citizens to vote in the context of the Czech political environment and to describe the relationships between them. Specifically, we focus on the mobilizing effect of political engagement, mainstream and alternative media, and citizen satisfaction in various aspects of life. The research is based on the responses of a representative sample of respondents (N = 807) and uses structural equation modelling to analyse the responses. Our results show that of all the determinants examined, turnout is particularly influenced by citizens' political engagement. Surprisingly, consumption of mainstream and alternative media content, and citizen satisfaction are not shown to mobilize citizens to vote. However, these determinants have been shown to be significantly related to political engagement and it can be suggested that political engagement is a mediating variable. Thus, we show that it is appropriate to pay attention not only to the direct effects of individual determinants on turnout when examining the determinants of turnout, but also to examine decision-making processes in a broader context. Media, Satisfaction, Election, Voter Turnout, Political Engagement