Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A Framework for Innovative Culture Identification
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Competitiveness
Název nakladatele: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Místo vydání: Zlín
Strana od-do: 191-208
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Rámec pro identifikaci inovativní kultury Inovace jsou ceněným nehmotným aktivem, které je důležité pro konkurenceschopnost společnosti. Důležitou součástí úspěchu podniku je vytváření kulturních hodnot, které podporují inovace a kreativní chování. Na základě důkladného posouzení předchozích odborných článků byla zjištěna vědecko-výzkumná mezera v literatuře týkající se vztahu mezi organizační kulturou a inovativností organizace. V návaznosti na teorii pohledu založeného na zdrojích autoři teoreticky a empiricky zkoumají oblast atributů inovační kultury. Metoda - mix přístup byla použita pro zkoumání evidence a významu atributů inovační kultury a pro zjištění rozdílů mezi pohledem manažerů a zaměstnanců na hodnocení atributů inovační kultury ve velkých podnicích působících v České republice. V první fázi výzkumu, kvalitativním osobním polostrukturovaném rozhovoru s manažery odpovědnými za řízení inovací a změn, bylo ověřeno využívání navržených charakteristik v podnicích. Na tomto základě bylo vybráno dvanáct klíčových charakteristik a definováno dvanáct typů chování, které tvoří inovační kulturu. Následně bylo použito dotazníkové šetření ke sběru dat a posouzeny hodnoty využívání identifikovaných vlastností kreativní kultury mezi náhodně vybranými velkými podniky působícími v České republice. Byl vytvořen rámec pro identifikaci inovační kultury, který umožňuje definovat a diagnostikovat míru snahy podniku o budování inovační kultury. Rozděluje nejdůležitější charakteristiky do tří kategorií: základní, pokročilé a vysoce pokročilé. Zjištění ukazuje, že manažeři si uvědomují, které atributy inovační kultury jsou důležité, přesto je někdy využívají v malé míře. inovační kultura; charakteristiky kultury; organizační inovativnost; složky; konkurenceschopnost; chování
eng A Framework for Innovative Culture Identification Innovation is a valued intangible asset that is important for a company's competitiveness. A crucial part of corporate success is the creation of cultural values that foster innovation and creative behavior. Through a thorough review of previous articles, a scientific research gap in the literature regarding the relationship between organizational culture and organizational innovativeness has been identified. Based on resource-based view theory, the authors investigate theoretically and empirically the area of innovative culture attributes. The mixed research approach was used to examine evidence and the importance of innovative culture attributes and to determine differences between the view of managers and employees in rating innovative culture attributes at innovative large-size enterprises operating in the Czech Republic. In the first phase of the research, a qualitative personal semi-structured interview with managers responsible for innovation and change management was conducted to verify the use of proposed characteristics in companies. Then, a questionnaire survey was used to collect data and assess the importance of using identified characteristics of innovative culture. The data were statistically tested, and the results revealed the use of innovative culture attributes. Cluster analysis indicated which attributes should be used in tandem to maximize each attribute's potential. Based on these findings, a framework that defines the structure of innovative culture was created and can be used to diagnose the extent of a company's attempt to build an innovative culture. innovative culture; culture characteristics; organizational innovativeness; components; competitiveness; behaviors