Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

COMPARISON OF FIRMS’ INNOVATION DETERMINANTS IN THE ERA OF OPEN INNOVATION: CENTRAL EUROPEAN CASE FOR EFFICIENT UNIVERSITY-INDUSTRY COOPERATION
Autoři: Růžičková Lucie | Prokop Viktor | Stejskal Jan | Rehman Fazal ur
Rok: 2022
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: ICERI2022 : proceedings
Název nakladatele: International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Místo vydání: Madrid
Strana od-do: 1706-1712
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Srovnání inovačních determinantů firem v éře otevřených inovací: případová studie CEE v rámci efektivní spolupráce univerzit a průmyslu V současnosti, v době globalizace, musí firmy čelit konkurenčnímu tlaku. To nutí firmy hledat nové způsoby, jak zvýšit svou konkurenční výhodu. Různé formy spolupráce vedoucí k předávání znalostí mezi zúčastněnými subjekty jsou jednou z cest jak podpořit konkurenceschopnost firem, například prostřednictvím tvorby inovací. To je zvláště důležité v éře tzv. otevřených inovací, kdy firmy mohou mnohem více těžit z externí spolupráce, než tomu bylo v minulosti. Vzdělávací instituce jako generátory nových znalostí se tak stávají jedním z klíčových partnerů pro podniky. Totéž platí o národních a evropských veřejných institucích jako poskytovateli veřejných prostředků. V zemích střední a východní Evropy však tento druh spolupráce mezi univerzitami, průmyslem a vládou ne vždy končí efektivně. Proto v tomto příspěvku analyzujeme determinanty inovací firem v České republice a na Slovensku v podmínkách otevřeného inovačního přístupu. Přitom věnujeme zvláštní pozornost vztahu mezi vzdělávacími institucemi a firmami, abychom odhalili, zda a jak tito hráči spolupracují. Pro tyto účely využíváme Community Innovation Survey a údaje o 5 198 českých a 2 657 slovenských společnostech. Výsledky této studie nám umožňují navrhnout implikace pro tvůrce veřejné politiky, ale také pro podnikové manažery. inovace; otevřená inovace; země střední Evropy; případová studie; kooperace univerzity a průmyslu
eng COMPARISON OF FIRMS’ INNOVATION DETERMINANTS IN THE ERA OF OPEN INNOVATION: CENTRAL EUROPEAN CASE FOR EFFICIENT UNIVERSITY-INDUSTRY COOPERATION Nowadays, in the era of globalization, firms must face competitive pressure. This forces firms to look for new ways of increasing their competitive advantage. Various forms of cooperation leading to the transfer of knowledge between the involved entities is one of the ways to support corporate competitiveness, for example through the creation of innovations. This is especially important in the era of so-called open innovation when companies can benefit much more from external collaboration than was the case in the past. Educational institutions, as generators of new knowledge, thus become one of the key partners for businesses. The same is true about national and European public institutions, as a provider of public funds. However, in the countries of Central and Eastern Europe, this kind of university-industry-government cooperation does not always end effectively. Therefore, in this paper, we analyse determinants of firms’ innovation in the Czech Republic and Slovakia, under the conditions of open innovation approach. Doing so, we pay special attention to the relationship between educational institutions and firms to reveal whether and how these players cooperate. For these purposes, we use Community Innovation Survey and the data about 5,198 Czech and 2,657 Slovakian companies. The results of this study allow us to propose implications for public policy makers, but also for corporate managers. innovation; open innovation; central european countries; case study; university-industry cooperation