Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The impact of customer behaviour on the corporate competitiveness in the European environment
Rok: 2021
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: SHS Web of Conferences, Volume 129 (2021)
Název nakladatele: EDP Sciences - Web of Conferences
Místo vydání: Les Ulis
Strana od-do: 1-10
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv chování zákazníků na konkurenceschopnost podniků v evropském prostředí Research background: Podniková konkurenceschopnost je úzce spojena s konkurenční výhodou. Současné vyspělé evropské země se vyznačují vysokou konkurenceschopností. Konkurenční výhoda je tedy vázána zejména na uspokojování preferencí a potřeb zákazníků. Z dlouhodobého hlediska je však nutné zachovat a posílit spokojenost a loajalitu zákazníků. Purpose of the article: V současném globalizovaném světě je patrný vysoký tlak na udržitelný rozvoj celé společnosti. Tento trend se posunul od pouhého legislativního rozsahu k celospolečenské diskusi. Dosavadní výzkumy však dokazují, že se tento trend neodráží v reálném nákupním chování v České republice. Hlavním cílem tohoto článku je tedy prozkoumat roli zákaznického chování v paradigmatu konkurenceschopnosti firem, vzhledem k současnému trendu společenské odpovědnosti firem. Methods: Primární kvantitativní výzkum je založen na dotazníkovém šetření s českými manažery na nejvyšší a střední úrovni. Sběr dat probíhal od dubna do června 2021 formou osobních rozhovorů. Dotazník obsahoval především uzavřené otázky. Pokud to však bylo relevantní, byly použity i doplňující otevřené otázky pro bližší vysvětlení daného bodu otázky. Findings & Value added: Výsledky ukazují, že české podniky většinou vnímají jako klíčový faktor konkurenceschopnosti podniku inovační potenciál, nikoliv přímé vztahy se zákazníky. Tento faktor má však významnou nepřímou souvislost se spokojeností zákazníků. CSR má podle respondentů nejmenší vliv na konkurenceschopnost podniku. Předpokládají však vzestupný trend tohoto faktoru, podobně jako v globálním prostředí. Konkurenceschopnost podniku; Konkurenceschopnost produktu; Hodnota pro zákazníka; Preference zákazníka; Spokojenost zákazníka
eng The impact of customer behaviour on the corporate competitiveness in the European environment Research background: Corporate competitiveness is closely connected with the competitive advantage. Contemporary developed European countries are characterised by being highly competitive. Thus, the competitive advantage is particularly bound by fulfilling the customer preferences and needs. However, there is a necessity to preserve and strengthen customer satisfaction and loyalty, in the long-run. Purpose of the article: In the current globalised world, there is apparent high pressure on the sustainable development of the whole society. This trend was shifted from the mere legislation scope to the society-wide discussion. However, the previous researches prove that this trend is not reflected in the real purchasing behaviour in Czechia. Thus, the main aim of this article is to explore the role of customer behaviour in the corporate competitiveness paradigm concerning the current trend of corporate social responsibility. Methods: Primary quantitative research is based on a questionnaire survey with Czech managers at the top and middle level. The data collection was conducted from April to June 2021 via personal interviewing. The questionnaire contained mainly close-ended questions. However, if it was relevant there were also used additional open-ended questions for a closer explanation of the question point. Findings & Value added: The results indicate that the Czech business mostly perceives as a key factor of corporate competitiveness innovation potential, not direct relationships with customers. However, this factor has a significant indirect connection with customer satisfaction. CSR has the lowest impact on corporate competitiveness according to the respondents. However, they predicate the upward trend of this factor, similar to the global environment. Corporate Competitiveness; Product Competitiveness; Customer Value; Customer Preferences; Customer Satisfaction