Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The impact of corporate social responsibility on business competitiveness
Rok: 2021
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: SHS Web of Conferences. Volume 92 (2021)
Název nakladatele: EDP Sciences - Web of Conferences
Místo vydání: Les Ulis
Strana od-do: 1-9
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv společenské odpovědnosti firem na konkurenceschopnost podniku Východiska výzkumu: Sociální a environmentální problémy současného globalizovaného světa se primárně zaměřují na podnikatelské prostředí jižní a jihovýchodní Asie. Podle myšlenky „mysli globálně, jednej lokálně“ však ke globálnímu prostředí přispívají i praktiky českého lokálního podnikání. Cíl článku: Česká republika je klasifikována jako malá otevřená ekonomika v konečné fázi transformace na tržní ekonomiku a navíc je také členem Evropské unie. Česká republika je tak velmi závislá na globálním trhu. Tento příspěvek je nejprve zaměřen na analýzu postoje českých podniků ke konkurenceschopnosti se zvláštním důrazem na společenskou odpovědnost firem. Za druhé je uvedena predikce budoucího přístupu českých manažerů k CSR. Metody: Primární výzkum je založen na individuálních strukturovaných rozhovorech s českými manažery na nejvyšší a střední úrovni (n=15). Rozhovory probíhaly od února do května 2020 kombinací osobní a vzdálené komunikace. Zjištění a přidaná hodnota: Výsledky naznačují, že český byznys většinou nevnímá CSR jako klíčový faktor firemní konkurenceschopnosti. Značná část respondentů však považuje CSR za středně důležitý faktor, přičemž předpokládají zvýšení jeho významnosti v budoucnu. Společenská odpovědnost firem je navíc často spojována s dalšími faktory konkurenceschopnosti – přesněji s loajalitou zákazníků a inovační schopností. Všechny korporace navíc uvedly, že alespoň některé z principů CSR uplatňují ve svém běžném podnikání. konkurenceschopnost; společenská odpovědnost podniků; zaměstnanci; MSP
eng The impact of corporate social responsibility on business competitiveness Research background: The social and environmental problems of the current globalised world are primarily targeted on the South and Southeast Asian business environment. However, according to the idea "think global, act local", practices of Czech local business also contribute to the global environment. Purpose of the article: The Czech Republic is classified as a small open economy in the final stage of a transformation into a market economy, and on the top of that, it is also a member of the European Union. Thus, the Czech Republic is very dependent on the global market. Firstly, this paper is focused on analysing the Czech businesses' attitude to competitiveness with special emphasis on corporate social responsibility. Secondly, there is predicated the future approach of the Czech managers to CSR. Methods: Primary research is based on individual structured interviews with Czech managers on the top and middle level (n=15). The interviews were conducted from February to May 2020 via a combination of face to face and distance communication. Findings & Value added: The results indicate that the Czech business mostly does not perceive CSR as a key factor of corporate competitiveness. However, the significant part of the interviewees considers CSR as moderately important and what is more, they predicate the upward trend of this factor. In addition, corporate social responsibility is often associated with other factors of competitiveness – more precisely to customer loyalty and innovation capability. Moreover, all the corporations stated that they apply at least some of the CSR principles in their ordinary course of business. competitiveness; corporate social responsibility; employees; SME