Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Dropout in Tertiary Education at Czech public and private universities as a result of school marketing.
Autoři: Kučerová Hana
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Marketing Sciences and Inspirations
Strana od-do: 15-26
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Studijní neúspěšnost terciárního vzdělání na českých veřejných a soukromých vysokých školách jako důsledek školního marketingu. Neúspěšně dokončená studia představují téma, které začalo v posledních letech přitahovat pozornost jak vedení VŠ, tak MŠMT, veřejnosti a studentů. Na základě provedené komparativní analýzy neúspěšnosti absolventů VŠ v ČR lze konstatovat, že studijní neúspěšnost je vyšší na veřejných VŠ oproti soukromým v rámci téměř všech studijních programů. Jedním z důvodů této skutečnosti jsou marketingové aktivity, díky kterým soukromé VŠ snižují a předcházejí vysokým hodnotám neúspěšnosti svých studentů. Marketing školy nespočívá pouze v zakládání komisí, vyhledání sponzorů, provozování internetových stránek či pořádání jednorázových akcí. Marketing představuje cílevědomou komunikaci mezi institucí nabízející vzdělání a poptávajícími a zřizovateli, kteří mají vliv na chod VŠ. Na základě analýzy neúspěšnosti absolventů VŠ lze navrhnout několik doporučení. Na národní úrovni se jedná o zejména opatření směrem k MŠMT. Tato instituce by měla podrobněji sbírat, analyzovat a zveřejňovat data o studijní neúspěšnosti. Na institucionální úrovni je také důležité provádět pravidelný sběr dat, tato data průběžně analyzovat a vyhodnocovat. Neméně podstatné je, aby VŠ dostatečně informovaly uchazeče o podobě studia na VŠ v rámci svých marketingových aktivit. marketing škol; veřejné univerzity; soukromé univerzity; studijní neúspěšnost; vzdělání jako produkt
eng The Dropout in Tertiary Education at Czech public and private universities as a result of school marketing. The situation of tertiary education in the Czech Republic has changed dramatically in the last 15 years after joining the European Union. The demographic decline of the population, structural changes in the number of employees, the expansion of tertiary education and the impact of economic cycles change the overall extent and structure of the transition of university graduates to the labor market. The resulting changes can lead to serious problems, both on the supply side and the labor demand side. An equally significant impact on the dropout of university education has the implementation of school marketing. A school that makes better use of marketing in its activities has a greater chance of getting material and quality teachers. To some extent, private schools are in a better position because to have effective marketing policies in place for some time now. This article deals with the development of the dropout at public and private universities in the Czech Republic. Further, it compares the dropout according to the degree of the study program. The answers to the research questions were obtained through the analysis of secondary data (literature, research, annual reports and long-term intentions of universities. Based on the performed analysis, the fact that in the Czech Republic the dropout rate is increasing every year is confirmed and thus represents one of the main actual problems of the Czech public but also private universities. school marketing; public universities; private universities; dropout; education as a product