Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Cross-Generation Analysis of e-Book Consumers' Preferences-A Prerequisite for Effective Management of Public Library
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Information (Switzerland)
Název nakladatele: MDPI
Místo vydání: BASEL
Strana od-do: 72
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Analýza mezigeneračních preferencí uživatelů knihovnických služeb - předpoklad efektivního managementu veřejného knihovny Cílem příspěvku je provést analýzu preferencí tří základních skupin uživatelů (spotřebitelů) knihovních služeb - tedy studentů, ekonomicky aktivních osob a důchodců. Výsledky ukazují, jak žánry e-knih, informační preference a zařízení pro čtení e-knih primárně ovlivňují vybrané skupiny čtenářů e-knih. Zjevná je také neochota čtenářů elektronických knih platit za služby knihovny, zejména mezi studenty. V poslední části navrhujeme některé praktické důsledky, které by mohly pomoci při správě knihoven a případně přilákat více čtenářů elektronických knih z různých skupin. knihovny;e-knihy;preference zákazníků;mezigenerační analýza
eng Cross-Generation Analysis of e-Book Consumers' Preferences-A Prerequisite for Effective Management of Public Library Nowadays, with the growing importance of providing digital services, public libraries offer a wide range of e-books. However, current studies show that reading preferences vary across countries, and identifying e-book demand is therefore difficult. For these reasons, this article focuses on different groups of e-book readers (pensioners, students, economically active) and on factors affecting their attitude to reading e-books, willingness to receive new library services and willingness to pay for them. For the purpose of this analysis, we are using unique data from an online questionnaire survey among readers of the Municipal Library of Prague in 2019 and own binary logistic models. The results show how e-book genres, information preferences and devices for reading e-books primarily affect selected groups of e-book readers. The unwillingness of e-book readers to pay for library services is also evident, especially among students. In the last section, we propose some practical implications that could help to library management and possibly attract more e-book readers from different groups. library;e-books;customer preferences;cross-generation analysis