Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Determination the efficiency of secondary schools in the Pardubice region
Autoři: Chlebounová Denisa
Rok: 2019
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice - Series D, Faculty of Economics and Administration
Strana od-do: 77-88
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Stanovení efektivnosti středních škol v Pardubickém kraji Efektivnost patří mezi často diskutovaná témata veřejné politiky. Tento příspěvek se zabývá měřením efektivnosti středních škol zřízených Pardubickým krajem. K měření efektivnosti byla použita analýza datových obalů (DEA). Byl zvolen jeden vstup - výdaje na platy učitelů a tři výstupy - procentuální úspěšnost žáků u maturitních zkoušek s rozdělením na zkoušky z českého jazyka, matematiky a anglického jazyka. Výsledky této analýzy ukazují, že 12 středních škol z 36 zkoumaných středních škol dosahují efektivnosti. Model DEA také stanovuje, jakým způsobem neefektivní škola dosáhne efektivnosti (tzn. o kolik snížit vstup a zvýšit výstupy). Optimální využití kapacit vypočítané jako podíl skutečného počtu žáků a optimálního počtu žáků dané školy vyjadřuje skutečnost, že zkoumaná gymnázia využívají své kapacity v průměru na 80 % a střední odborné školy pouze na 60 %. Tato situace je způsobena zejména dlouhodobým poklesem porodnosti, kdy počet žáků středních škol klesá. Analýza datových obalů; střední školy; efektivnost; kapacita; výsledky žáků
eng Determination the efficiency of secondary schools in the Pardubice region Efficiency belongs among frequently discussed topics of public policy. This paper deals with the measurement of the efficiency of secondary schools established by the Pardubice region. We used the data envelopment analysis (DEA) to measure efficiency. One input - the expenditure on teacher salaries, and three outputs - % of pupils success in Czech language, math, and English language exams were selected. The results of this analysis show that 12 secondary schools from the 36 examined secondary schools are effective. Conducted DEA model also determines the way how inefficient school reaches efficiency (how to reduce input and increase outputs). Furthermore, the optimal utilization of capacities calculated as quotient of actual number of pupils and optimal number of pupils expresses the fact that the examined grammar schools use their capacities on average at 80 %, and examined vocational secondary schools only at 60 %. This situation is mainly caused by a long-term decline in birth rates when the number of secondary school pupils is decreasing. Data envelopment analysis; secondary schools; efficiency; capacity; pupils results