Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Costs and Benefits of the Dual Vocational Training System and its Use in the Czech Republic
Autoři: Provazníková Romana | Chlebounová Denisa
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 23rd International Conference Current Trends in Public Sector Research
Název nakladatele: Masarykova univerzita
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 190-197
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Náklady a přínosy duálního systému v odborném vzdělávání a jeho využití v České republice Učňovské vzdělávání v České republice se vyznačuje nízkou kvalitou, nízkou motivací žáků k úspěšnému dokončení tohoto vzdělávání a vysokou mírou nezaměstnanosti absolventů. Možným řešením těchto problémů se jeví zavedení systému duálního odborného vzdělávání. Tento systém umožňuje žákům získat potřebné dovednosti pro jednodušší přechod na trh práce. Duální systém však přináší náklady zejména pro podniky, které poskytují žákům praktickou část výuky. Vzhledem k tomu, že se žáci stávají součástí pracovní síly daného podniku, vytvářejí mu také přínosy z produktivní práce. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat náklady a přínosy duálního systému a odhadnout čisté náklady hypotetického podniku v Pardubickém kraji za předpokladu zavedení duálního systému v ČR. Na základě výsledných čistých nákladů této hypotetické společnosti by se její investice do duálního vzdělávání měla začít vracet ve druhém roce a přínosy by měly převyšovat náklady ve třetím a čtvrtém roce. Dále jsme pomocí korelační a regresní analýzy zjistili, že existuje statisticky významný vliv délky praxe v podniku na míru nezaměstnanosti mladých a na míru úspěšného dokončení střední školy. Tímto se potvrzuje význam času stráveného v podnikové praxi. duální systém odborného vzdělávání; učňovské školství; náklady; přínosy; praktické vzdělávání v podniku
eng Costs and Benefits of the Dual Vocational Training System and its Use in the Czech Republic Apprenticeship in the Czech Republic suffers from poor quality, low motivation of pupils to complete successfully this type of education, and high unemployment rate of graduates. Dual vocational training system seems to be a possible solution to these problems. This system is increasingly seen as an important educational track that provides youth with the skills necessary for a smooth transition into the labor market. However, the practical part of the dual system provided by companies brings the cost for companies that hire apprentices. Because apprentices become part of a company’s workforce, they also generate a benefit from working productively. The aim of this paper is to analyze costs and benefits of the dual system and to estimate the net costs of training hypothetical company in the Pardubice Region. Based on the resulting net costs of this hypothetical company, company's investment in apprenticeships should start returning in the second year, and the benefits should outweigh the costs in the third and fourth years, too. Further, by correlation and regression analysis, we found that there is a statistically significant influence of length of practice in the company on youth unemployment rate and completion rate of upper secondary school pupils. The importance of time spent in training company has been confirmed. dual vocational training system; apprenticeship; costs; benefits; training company