Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Use of multi-criteria decision making method for calculating of secondary school efficiency: the case of vocational secondary schools in the Pardubice Region
Autoři: Chlebounová Denisa | Provazníková Romana
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 13th International Scientific Conference Public Economics and Administration 2019
Název nakladatele: Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava
Místo vydání: Ostrava
Strana od-do: 149-159
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Využití vícekriteriální analýzy variant pro výpočet efektivnosti středních škol: případ středních odborných škol v Pardubickém kraji Metody vícekriteriální analýzy variant se často používají při rozhodování a výběru nejlepší alternativy z dostupných možností, která se hodnotí podle zvolených kritérií. Je to vhodný nástroj, který lze využít také pro hodnocení a porovnávání škol, měření efektivnosti školy lze považovat za rozhodovací problém. Cílem tohoto příspěvku je zhodnotit střední odborné školy zřízené Pardubickým krajem pomocí vhodně vybraných kritérií popisujících efektivnost škol a poté vytvořit pořadí škol podle těchto kritérií. Vybrali jsme vhodná kritéria, která vycházejí hlavně z poptávky žáků a poptávky po kvalifikovaných pracovnících na trhu práce. Pro tuto analýzu jsme použili metodu váženého součtu. Výsledné pořadí škol seřazené podle výše jejich efektivnosti ukazuje, že podporované obory by měly být lékařské, technické a na druhé straně, obory, které v současné době vykazují nízkou efektivnost, jsou zemědělské nebo gastronomické. Výsledky analýzy by mohly být inspirací pro vytvoření optimální sítě středních odborných škol v Pardubickém kraji. efektivnost; střední školství; rozhodování; vícekriteriální analýza variant; metoda váženého součtu
eng Use of multi-criteria decision making method for calculating of secondary school efficiency: the case of vocational secondary schools in the Pardubice Region Multi-criteria decision making techniques are extensively used in selecting the best alternative among the available options, assessed according to selected criteria. It is a suitable tool for evaluating and comparing schools because school efficiency measurement can be seen as a decision-making problem. The aim of this paper is to evaluate vocational secondary schools established by the Pardubice Region using appropriate selected criteria describing efficiency and then rank the schools according to these criteria. We chose suitable criteria which are mainly based on pupils' demand and demand for skilled workers in the labour market. We used the Weighted Sum Method for our analysis. The resulting order of schools ranked according to their efficiency shows that supported fields should be medical, technical and on the other hand, fields that currently show low efficiency are agricultural or gastronomic fields. Our results might be an inspiration for designing an optimal network of vocational secondary schools in the Pardubice Region. Efficiency; secondary schools; decision making; multi-criteria; weighted sum method