Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Modelling collaboration and innovation in creative industries using fuzzy set qualitative comparative analysis
Rok: 2019
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Technology Transfer
Název nakladatele: Springer
Místo vydání: New York
Strana od-do: 981-1006
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Modelování spolupráce a inovací v kreativních odvětvích pomocí fuzzy sady kvalitativní srovnávací analýzy Schopnost získávat, vytvářet a účinně využívat znalosti, které vedou k vytváření inovací, se jeví jako stále důležitější zdroj konkurenceschopnosti. Bylo prokázáno spojení mezi kreativitou a inovací. Zde využíváme data CIS pro kreativní průmyslová odvětví v České republice, abychom ukázali, že spolupráce kreativních podniků vede k efektivnějšímu využívání znalostí, než kdyby podniky nespolupracovaly. Předkládáme empirické důkazy o tom, že přelévání znalostí má pozitivní vliv na inovace v kreativních odvětvích. Modelování; spolupráce; inovací; kreativních; odvětvích; pomocí; fuzzy; sady; kvalitativní; srovnávací; analýzy
eng Modelling collaboration and innovation in creative industries using fuzzy set qualitative comparative analysis The ability to acquire, create and effectively utilize knowledge that lead to the creation of innovation appears to be an increasingly important source of competitiveness. A connection has been shown between creativity and innovation. Here we use CIS data for the creative industries in the Czech Republic to show that the collaboration of creative enterprises leads to a more efficient use of knowledge than if enterprises do not collaborate. We present empirical evidence that knowledge spillovers have a positive effect on innovation in creative industries. We show that the positive effect of knowledge spillovers on innovation is greater for enterprises employing both in-house and external individuals with creative skills than for those employing either in-house or external ones. Using fuzzy set qualitative comparative analysis, we find that the above mentioned effects are mostly third-part effects, requiring both knowledge acquisition and collaboration on innovative activities. Creative industry; Knowledge spillover; Collaboration; Innovation