Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The technical efficiency of secondary schools in the Pardubice Region
Autoři: Provazníková Romana | Chlebounová Denisa
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 12th International Scientific Conference ‘Public Administration 2018’
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 154-162
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Technická efektivnost středních škol v Pardubickém kraji Tento příspěvek měří technickou efektivnost odborných středních škol v Pardubickém kraji v souvislosti s využitím jejich kapacit. Český vzdělávací systém se vyznačuje nedostatečným využitím kapacit středních, ale i základních škol. Cílem příspěvku je zhodnotit technickou efektivnost odborných středních škol v Pardubickém kraji se zaměřením na jejich kapacity a to ve vztahu k aktuálnímu počtu žáků ve školním roce 2016/2017. Pro výpočet efektivnosti byla použita DEA analýza (Data Envelopment Analysis). V rámci analýzy byly vybrány dva vstupy - počet tříd a výdaje na platy učitelů a jeden výstup - skutečný počet žáků. Výsledky této analýzy ukazují, že 5 středních škol z 20 zkoumaných efektivně využívá své kapacity. Optimální využití kapacit vypočtené jako podíl skutečného počtu žáků a optimálního počtu žáků vyjadřuje skutečnost, že zkoumané školy využívají své kapacity v průměru jen okolo 60 % - pouze tři školy využívají své kapacity nad 80 %. Tato situace je způsobena zejména dlouhodobým poklesem porodnosti, kdy počet žáků středních škol neustále klesá. analýza datových obalů; střední školy; kapacita; technická efektivnost; počet žáků
eng The technical efficiency of secondary schools in the Pardubice Region This contribution deals with capacity of secondary schools in the context of technical efficiency. The Czech education suffers from insufficient use of secondary but also primary school capacities. The aim of this paper is to evaluate technical efficiency of vocational secondary schools in the Pardubice region with the focus on their capacities, and that in relation to the actual number of pupils for the school year of 2016/2017. Data Envelopment Analysis (DEA) was used to meet this goal. Two inputs were selected – the number of classes and the expenditure on teacher salaries, and one output – actual number of pupils. The results of this analysis show that five vocational secondary schools from the 20 examined vocational secondary schools use effectively their capacities. The optimal utilization of capacities calculated as quotient of actual number of pupils and optimal number of pupils expresses the fact that the examined schools use their capacities on average only at 60 % - only three schools use their capacities above 80 %. This situation is caused by a long-term decline in birth rates when the number of secondary school pupils is decreasing. data envelopment analysis; secondary schools; capacity; technical efficiency; number of pupils