Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

CITIZEN REPORTING SYSTEMS IN THE GLOBAL AND CZECH SPECIFIC VIEW
Autoři: Kopáčková Hana | Líbalová Petra
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Globalization and Its Socio-Economics Consequences. 18th International Scientific Conference : proceedings
Název nakladatele: Žilinská univerzita
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 2586-2593
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Systém pro hlášení občanů na úrovni globální i České republiky Městské oblasti musí čelit mnoha problémům, které vznikají z koncentrace lidí na omezeném prostoru. Řešení těchto problémů je záležitostí veřejné správy, zejména těch závažných problémů, jako je nezaměstnanost, bezpečnost, nedostatek bydlení, znečištění ovzduší atd. Digitální technologie však umožnily občanům podílet se na řešení některých problémů, které jsou pro ně viditelné. Systémy pro hlášení občanů nabízejí rychlý a velmi jednoduchý způsob upozornění na problém na určitém území (poškozené lavičky, nepořádek, díry v chodníku a silnici, nesekaná tráva, skládky atd.). Rozlišujeme hlavně tři typy systémů hlášení občanů: webové stránky; modul, který je součástí mobilní aplikace města; a specializovaná mobilní aplikace pro hlášení závad. Takové systémy využívají občany jako senzory, která shromažďují data, která pomáhají městům učinit jejich operace flexibilnějšími. Tento způsob účasti aktivuje lidi, aby se starali o místo, kde žijí - své město. Chytrá města potřebují aktivní lidi, kteří se o město starají a cítí se odpovědní, a proto je participace jedním z hlavních pilířů chytrých měst. Předložený článek na základě literární rešerše hodnotí využití tohoto nástroje v celosvětovém kontextu a porovnává se se situací v České republice. Analýza městských aplikací krajských hlavních měst odhaluje, zda používají některý systém hlášení občanů, a pokud ano, jaké typy měst používají. participace; technologie; města; systém pro hlášení závad, občané
eng CITIZEN REPORTING SYSTEMS IN THE GLOBAL AND CZECH SPECIFIC VIEW Urban areas have to face many problems rising from the concentration of people on limited space. Solving these problems is a matter for the public administration, especially those serious issues as unemployment, security, scarcity of housing, air pollution, etc. However, digital technologies enabled citizens to participate on solving some issues visible to them. Citizen reporting systems offer citizens fast and very simple way to draw attention to a problem in a particular territory (damaged benches, mess, broken pavement, uncut grass, landfills, etc.). We can distinguish mainly three types of citizen reporting systems: web based; module, which is part of city mobile application; and specialized mobile application for issue reporting. Such systems use citizens as sensing devices gathering data that help cities make their operations more flexible. This way of participation activates people to care about place they live - their city. Smart cities need active people who care and feel responsible for the city that is why the participation is one of main pillars of smart cities. Through the literature review, this article summarizes the use of citizen reporting systems in the global context and compares it with the situation in the Czech Republic. Analysis of city applications of regional capitals reveals if they use some citizen reporting system and if yes, which types do cities use. participation, technology, cities, citizen reporting systems, citizens