Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Mobilní internet jako prvek digitalizace ekonomiky v zemích EU
Autoři: Jedlička Vít
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Logos Polytechnikos
Strana od-do: 172-187
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Mobilní internet jako prvek digitalizace ekonomiky v zemích EU Posun ekonomiky k její digitální formě vyžaduje vhodné prostředí pro implementaci jejích jednotlivých složek. Významnou roli zde hraje situace na trzích služeb mobilních operátorů, která vykazuje značné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi EU, a to jak v ceně, tak i využívání mobilních dat ekonomickými subjekty. V rámci tohoto článku byla využita shluková analýza k identifikaci skupin států EU s podobnou charakteristikou ve smyslu situace na trzích mobilního internetu, respektive ve smyslu využívání internetu jako aspektu digitální ekonomiky obecně. Výsledky této analýzy ukazují to, že severské státy (Finsko, Dánsko a Švédsko) vykazují vedle výhodné tržní situace pro spotřebitele využívající mobilní internet také tendence k posunu směrem k digitální ekonomice. Naproti tomu existuje skupina států, kde navzdory výhodné tržní situaci ekonomické subjekty internet ve větší míře nevyužívají. Situace České republiky patří k těm nejméně příznivým, ale spíše než z důvodu averze spotřebitelů k internetu, je tomu tak kvůli situaci na trhu služeb mobilních operátorů. mobilní operátoři; tržní situace; shluková analýza; digitální ekonomika
eng Mobile Internet as a Part of Digitalization of Economy in EU Countries Shift to the digital economy requires appropriate environment for implementation of its each component. Important role plays the situation on mobile operators‘ markets, which reports significant differences between EU countries; not only in prices but also the use of mobile data by consumers and firms is different. Cluster analysis is used within this paper to identify groups of EU countries with similar characteristics in the sense of situation on the mobile data‘s markets, respectively in the sense of internet use as the aspect of digital economy in general. Results of this analysis show that Nordic countries (Finland, Denmark and Sweden) have both advantageous market situation for consumers using mobile internet and tendency to shift towards digital economy. On the other hand, there is the group of countries, in which despite market situation consumers and firms do not use the internet in larger extent. The situation of the Czech Republic is one of the worst ones but not because of the aversion to the internet, but because of the situation on the mobile operators‘ market. mobile operators; market situation; cluster analysis; digital economy