Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

BIG AND OPEN LINKED EDUCATIONAL DATA ANALYTICS: A RESEARCH ON STAKEHOLDERS’ CAPABILITIES, SKILLS, AND ATTITUDES
Autoři: Lněnička Martin | Máchová Renáta | Komárková Jitka | Čermáková Ivana
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: ICERI 2018 : proceedings
Název nakladatele: International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Místo vydání: Madrid
Strana od-do: 9549-9558
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Analytika big a open linked vzdělávacích dat: Výzkum schopností, dovedností a postojů zúčastněných stran Myšlenka otevřenosti ve vzdělávání je nyní silně ovlivněna rostoucím množstvím dostupných dat a rostoucí poptávkou po sdílení informací a zapojování mezi zúčastněnými stranami. Přestože se předpokládá, že otevírání velkých objemů dat o vzdělávacích činnostech umožňuje zúčastněným stranám realizovat lépe informovaná rozhodnutí, stále existuje výzkumná mezera v pochopení schopností, dovedností a postojů zúčastněných stran při znovuvyužití těchto dat. Vzhledem k tomu, že vztah mezi požadovanými schopnostmi, dovednostmi, postoji a způsobem, jak si je osvojit a rozvíjet, je blíže ke vzdělávacímu sektoru než k jiným sektorům, tento článek zkoumá různé příležitosti, přístupy a výzvy analytiky big a open linked vzdělávacích dat (BOLED), které mohou poskytnout pozitivní dopad na vzdělávací proces. Za tímto účelem byla použita metodika výzkumu využívající metodu Delphi k získání konsensu od panelu odborníků. Rámec, řešící míru v jaké analytika BOLED ovlivňuje schopnosti, dovednosti a postoje zúčastněných stran, je stanoven a vyhodnocen v závislosti na potřebách různých skupin zúčastněných stran, a to konkrétně s ohledem na požadavky pracovních míst se základní, střední a pokročilou náročností. Na rozdíl od předchozích výzkumů poskytuje tento článek komplexní přehled o všech aspektech souvisejících s velkými / otevřenými / propojenými vzdělávacími daty, stejně jako o fázích a činnostech životního cyklu, které jsou potřebné k provádění datové analytiky na těchto datech. Navíc je představena a popsána sada požadovaných schopností, dovedností a postojů v souvislosti s výzvami, kterým čelí vzdělávací sektor. Výsledky získané metodou Delphi ukázaly, že pokud jde o využití BOLED analytiky, je nutné mít odpovídající „tvrdé“ dovednosti nutné pro realizaci těchto úkolů a zároveň mít do doménové znalosti související se vzděláváním. Odborníci uvedli, že nejdůležitější je datová a informační gramotnost a argumentovali, že by měla být kritickou součástí jakékoli úrovně vzdělání. Je také dů big a open linked data; vzdělávání; dovednosti; metoda Delphi; rámec
eng BIG AND OPEN LINKED EDUCATIONAL DATA ANALYTICS: A RESEARCH ON STAKEHOLDERS’ CAPABILITIES, SKILLS, AND ATTITUDES The idea of openness in education is now strongly affected by increasing amounts of data available and the growing demand for sharing information and engagement among stakeholders. Although it is assumed that opening up large amounts of educational data enables involved stakeholders to make better informed decisions, there is still a research gap in the understanding of stakeholders’ capabilities, skills, and attitudes in reusing of these data. Since the relation between required skills, capabilities, and attitudes and a way how to acquire and develop them is closer to the educational sector than other sectors, this paper explores various opportunities, approaches, and challenges of Big and Open Linked Educational Data (BOLED) analytics that can provide a positive impact in the educational process. For this purpose, a research methodology that utilizes the Delphi method to derive a consensus from a panel of experts was developed. A framework reflecting the extent to which BOLED analytics affects stakeholders’ capabilities, skills, and attitudes is established and evaluated against needs of different groups of stakeholders, namely basic, intermediate, and advanced jobs. In contrast to previous research, this paper provides a comprehensive view of each aspect related to big/open/linked educational data as well as the lifecycle phases and activities required to perform data analytics on these data. In addition, a set of required skills, capabilities, and attitudes is provided and described in relation to the challenges faced by the educational system. The results provided by the Delphi method showed that regarding to utilization of BOLED analytics, it is required to have hard skills to perform these tasks, next to domain and educational knowledge. The experts mentioned data and information literacy as the most important ones and argued that it should be a critical part of any education level. It is also crucial to have a good understanding of the problem and topic to b big and open linked data; education; skills; Delphi method; framework