Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Principy dobré správy a přínos rady Evropy a Evropské unie k jejich prosazování
Autoři: Janderová Jana
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Acta Iuridica Olomucensia (AIO)
Strana od-do: 212-224
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Principy dobré správy a přínos rady Evropy a Evropské unie k jejich prosazování Cílem příspěvku je posoudit přínos Rady Evropy a Evropské unie k prosazování zásad dobré správy a potažmo k lepší ochraně práv adresátů veřejné správy a efektivnějšímu fungování veřejné správy. Zkoumány jsou zejména Doporučení CM/Rec(2007)7 Výboru ministrů Rady Evropy o dobré správě a modelový Kodex dobré veřejné správy, dále pak článek 41 Listiny základních práv Evropské unie zakotvující právo na řádnou správu včetně Evropského kodexu řádné správní praxe, jenž rozvádí podrobnosti tohoto práva. S požadavky z nich vyplývajícími jsou komparovány základní zásady dobré správy zakotvené ve správním řádu. Je objasněn rozdíl mezi pojetím dobré správy jako právní zásady a dobrou správou coby základním právem zaručeným článkem 41 Listiny základních práv Evropské unie. Při řešení byla použita právně-hermeneutická metoda výkladu právních předpisů, metoda komparace a analýza vybrané judikatury evropských soudů. Podařilo se zjistit významnou korelaci mezi evropskými dokumenty a správním řádem. Nicméně právo na řádnou správu je zatím garantováno pouze omezeně, vůči institucím Evropské unie. Hlavním zjištěním je kontinuální posun v nazírání dobré správy směrem k vyšší ochraně práv adresátů jak v evropském tak českém měřítku. dobrá správa; zásady správního práva; lidská práva; Evropská unie; správní řád
eng Principles of Good Administration and Contribution of the Council of Europe and the European Union to their Enforcement This paper aims to assess contribution of the Council of Europe and the European Union to promote principles of good administration and thus to better protect the rights of those whom acts of public administration are addressed, and to promote more efficient functioning of public administration. Examined are particularly Recommendation CM / Rec (2007) 7 of the Committee of Ministers of the Council of Europe on good administration and the Code of good administration, as well as Article 41 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union enshrining the right to good administration, including the European Code of Good Administrative Behaviour, which elaborates on the details of right. The requirements resulting therefrom are compared with basic principles of good administration enshrined in the Administrative Procedure Code. Difference between the understanding of good administration as a principle of law, or as fundamental right guaranteed in Article 41 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union is explained. Method of legal hermeneutic interpretation of legislation, comparison and analysis of selected European courts’ cases have been used. Significant correlation between European documents and Administrative Procedure Code was found. However, good administration as a fundamental right is still guaranteed to only a limited extent, against institutions of the European Union. The main finding is a continuous shift in the perception of good administration towards greater protection of the rights of the addressees in both European and Czech scale. good administration; principles of administrative law; human rights; European Union; Administrative Procedure Act