Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Systematic Approach for the Lessons Learned Sharing
Autoři: Šimonová Stanislava | Foltánová Nikola
Rok: 2017
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Globalization and its socio-economic consequences : 17th International scientific conference : proceedings
Název nakladatele: Žilinská univerzita
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 2369 – 2376
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Systémový přístup ke sdílení lessons learned Globální ekonomické prostředí umožňuje organizacím využívat metody, které jsou pro jejich podnikání široce sdílené. Při provádění činností se vytvářejí zkušenosti a toto aktivum může být sdíleno s ostatními. Týmy nebo projekty se mohou naučit ze zkušeností, a to jak z vlastních zkušeností, tak ze zkušeností jiných týmů, projektů nebo disciplín. Tento proces je založen na principu učení se od našich vlastních chyb a našich vlastních zásluh, od negativních a pozitivních zkušeností. Tato vize výuky ze zkušeností je součástí více přístupů - metoda Lesson Learned, další běžně používané metody kvality, jako je Kaizen, FMEA. Tyto metody doporučují identifikaci a analýzu chybových bodů. Získané zkušenosti mohou být účinným nástrojem, jak se vyhnout opakujícím se chybám díky cíleným informacím a zkušenostem sdíleným nejen v oblastech průmyslových podniků. Získaná zkušenost je však často izolovaná a není dále rozvíjena a předávána. Na jedné straně se získávají znalosti na základě konkrétních přístupů různých metod v různých fázích projektu. Kromě toho tyto zkušenosti často fungují pouze v rámci jednoho projektu, neboť neexistují žádné podmínky pro sdílení zkušeností mezi organizacemi. Je nezbytné, aby se získávání znalostí stalo definovaným procesem. Tento proces vyžaduje kombinaci vhodných principů různých metod a musí být podporován definovanou IT službou. Pouze tehdy může princip učení vést ke změnám zaměřeným na zlepšení nebo zvýšení výkonu.
eng Systematic Approach for the Lessons Learned Sharing The global economic environment allows organizations to use widely-shared methods for the performance of their business activities. When activities are performed, experience is generated and this asset could also be shared with others. Teams or projects can all learn from experience, both from their own experience and from the experience of other teams, projects, or disciplines. This process is based on the principle of learning from our own mistakes and our own merits, from negative and positive experiences. This vision of the learning from experience is part of more approaches - the Lesson Learned method, further commonly used quality methods such as Kaizen, FMEA. These methods recommend the identification and analysis of error points. The gained experience can be an effective tool how to avoid repetitive mistakes thanks to targeted information and experience shared not only in areas of industrial companies. However, the gained experience is often isolated and is not further developed and handed over. On the one hand, knowledge is gained on the basis of specific approaches of various methods at different stages of the project. In addition, these experiences often only work within one project, as there are no conditions for sharing experiences across organization(s). It is necessary for the acquisition of knowledge to become a defined process. This process need combine the appropriate principles of different methods and has to be supported by a defined IT service. Only then, the principle of learning can lead to changes aimed at improving or increasing performance. lessons learned; experience sharing; IT service