Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Fuzzy cognitive maps based on text analysis for supporting strategic planning
Autoři: Hájek Petr | Procházka Ondřej | Pachura Piotr
Rok: 2017
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: International Conference on Research and Innovation in Information Systems, ICRIIS : proceedings
Název nakladatele: IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Místo vydání: New York
Strana od-do: 1-6
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Fuzzy kognitivní mapy založené na analýze textu pro podporu strategického plánování Strategické mapy přitahují značný zájem o strategické plánování vzhledem k jejich schopnosti reprezentovat kauzální vztahy mezi klíčovými koncepty. Několik studií použilo odborné odhady k vyčíslení těchto vztahů. Ty se ale vyvíjejí dynamicky a jsou kontextově specifické. Proto je třeba vyvinout automatické systémy získávání znalostí. Zde se předpokládalo, že znalosti mohou být získány ze strategických dokumentů, aby se provedla podrobná analýza kauzálních strategických konceptů. Nejprve se používá latentní sémantická analýza, aby se získal interpretovatelný sémantický model. Zadruhé se k modelování vztahů mezi strategickými koncepcemi používají společné kauzální koncepty. Tento přístup k vytváření fuzzy kognitivních map (FCM) je poloautomatický, vyžadující teoretické znalosti literatury / domény pro určení směru kauzality. FCM mohou být následně použity k simulaci účinků strategického řízení, a tak poskytnout efektivní nástroj pro podporu rozhodování. Několik inovačních strategií regionů se používá jako případová studie a je prokázáno, že generované FCM jsou v souladu s odbornými názory a fuzzy ANP metodou. Obchodní strategie; Analýza kolokací; Fuzzy kognitivní mapa; Inovační strategie; Textová analýza
eng Fuzzy cognitive maps based on text analysis for supporting strategic planning Strategy maps are attracting considerable interest in strategic planning due to their capacity to represent causal-effect relationships among the key concepts. Several studies have used expert estimates to quantify the relationships. However, these evolve dynamically and are context-specific. Therefore, there is a need to develop automatic knowledge acquisition systems. Here, the assumption was used that knowledge can be extracted from strategic documents in order to conduct a detailed analysis of causal strategic concepts. First, latent semantic analysis is employed to obtain an interpretable semantic model. Second, collocated causal concepts are used to model relationships among strategic concepts. This approach to generate fuzzy cognitive maps (FCMs) is semi-automatic, requiring theoretical background literature/domain experts to determine the direction of the causalities. The FCMs can subsequently be used to simulate the effects of strategic management and, thus, provide an effective decision support tool. Several innovation strategies of regions are used as a case study and it is demonstrated that the generated FCMs are consistent with expert opinions and fuzzy ANP method. Business strategy; Collocation analysis; Fuzzy cognitive map; Innovation strategy; Text analysis