Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Textual Analysis for Developing Fuzzy Cognitive Maps - The Case of Strategy Maps
Autoři: Hájek Petr | Pachura Piotr | Procházka Ondřej | Stejskal Jan
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Theoretical and Applied Information Technology
Strana od-do: 6536-6545
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Textová analýza pro vývoj fuzzy kognitivních map - případ strategických map Na konstrukci fuzzy kognitivních map (FCM) byly dosud použity expertní názory na podporu procesu strategického plánování. FCM jsou přínosným nástrojem pro reprezentaci strategických map vzhledem k jejich schopnosti modelovat kauzální efekty mezi klíčovými strategickými koncepty. K překonání problému spíše subjektivního odborného hodnocení vztahů je výhodnější automatická akvizice znalostí. Kromě toho se kauzální efekty vyvíjejí dynamicky a jsou kontextově specifické. Zde je akvizice znalostí provedeno s získání poznatků o kauzálních strategických konceptech. Tyto znalosti jsou získávány ze strategických dokumentů. Tento přístup má dva hlavní kroky. Nejprve je použita analýza latentní sémantiky, aby se získal srozumitelný sémantický model. Zadruhé, k modelování vztahů mezi strategickými koncepty se používají kolokace konceptů. Tento přístup také vyžaduje, aby teoretická literatura / odborníci na doménu určili směr kauzalit. Generované FCM mohou být následně použity k simulaci účinků strategického řízení, a tak poskytnout efektivní nástroj pro podporu rozhodování. Několik inovačních strategií regionů pro dvě období bylo použito jako případová studie. Pro ověření navrhovaného přístupu je prokázáno, že generované FCM jsou v souladu s odbornými názory a metodou fuzzy ANP. Analýza dynamického vývoje FCM také ukazuje, jak se strategické priority mění. Fuzzy kognitivní mapa; Obchodní strategie; Textová analýza; Inovační strategie
eng Textual Analysis for Developing Fuzzy Cognitive Maps - The Case of Strategy Maps Expert opinions have been applied to construct fuzzy cognitive maps (FCMs) to support the process of strategic planning. FCMs are beneficial tool to represent strategy maps due to their capacity to model causal-effect relationships among the key strategy concepts. To overcome the problem of rather subjective expert evaluation of the relationships, automatic knowledge acquisition is preferable. Moreover, the causaleffect relationships evolve dynamically and are context-specific. Here, the knowledge acquisition is performed to obtain knowledge on causal strategic concepts. This knowledge is extracted from strategic documents. This approach has two major steps. First, latent semantic analysis is employed to obtain an interpretable semantic model. Second, collocated causal concepts are used to model relationships among strategic concepts. This approach also requires theoretical background literature/domain experts to determine the direction of the causalities. The generated FCMs can subsequently be used to simulate the effects of strategic management and, thus, provide an effective decision support tool. Several innovation strategies of regions for two periods are used as a case study. To verify the proposed approach, it is demonstrated that the generated FCMs are consistent with expert opinions and fuzzy ANP method. The analysis of the dynamic evolution of the FCMs also shows how strategic priorities change over time. Fuzzy cognitive map; Business strategy; Textual analysis; Innovation strategy