Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Interval-Valued Fuzzy Cognitive Maps for Supporting Business Decisions
Autoři: Hájek Petr | Procházka Ondřej
Rok: 2016
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: 2016 IEEE International Conference on Fuzzy Systems, FUZZ-IEEE 2016
Název nakladatele: IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Místo vydání: New York
Strana od-do: 531-536
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Intervalově ohodnocené fuzzy kognitivní mapy pro podporu podnikového rozhodování Fuzzy kognitivní mapy (FCMs) se používají k modelování neurčitosti v komplexních kauzálních vztazích mezi koncepty. To je důležitý problém při podpoře podnikového rozhodování. Nicméně, stanovení přesné hodnoty těchto vztahů je v oblasti podnikového rozhodování obtížné. K překonání tohoto problému jsou představeny intervalově ohodnocené FCMs představující zobecnění FCMs. Intervalově ohodnocené FCMs poskytují žádoucí dodatečnou volnost při navrhování konceptů a jejich příčinných vztahů. Tato vlastnost umožňuje v rámci rozhodování modelovat i velmi složité problémy. To je demonstrováno na dvou případových studiích: (1) úloze selekce dodavatele a (2) modelování podnikové výkonnosti. Podnik; rozhodování; fuzzy kognitivní mapy; intervalově ohodnocené fuzzy množiny
eng Interval-Valued Fuzzy Cognitive Maps for Supporting Business Decisions Fuzzy cognitive maps (FCMs) are used to model uncertainty in complex causal relationships among concepts. This is an important issue for supporting business decisions. However, determining the precise values of these relationships is difficult in the domain of business decision-making. To overcome this problem, we introduce interval-valued FCMs representing a generalization of FCMs. Interval-valued FCMs provide desirable additional freedom in the design of concepts and their causal relationships. This feature enables decision makers to model highly complex business decision-making problems. We demonstrate this for two case studies: (1) a supplier-selection task, and (2) business-performance modelling. Business; Decision-making; Fuzzy cognitive maps; Interval-valued fuzzy sets