Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Pluralization of Security Education in the Czech Republic
Autoři: Bureš Oldřich | Pernica Bohuslav
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Problems of Post-Communism
Strana od-do: 175-187
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Pluralizace vzdělávání v oblasti bezpečnosti v České republice V tomto článku dokazujeme, že přestože český stát má stále dominantní roli v oblasti bezpečnosti, jeho síla neustále klesá. Děje se tak v důsledku pluralizace v oblasti bezpečnostního vzdělávání. Zatímco v komunistickém Československu měli přístup ke vzdělávání v oblasti bezpečnosti jen osoby v bezpečnostních sborech a ozbrojených silách a to cestou monopolu státních vysokých škol (vojenských a policejních), dnes má přístup k těmto znalostem kdokoliv, protože veřejné a soukromé vysoké školy nabízejí nespočet programů s výukou problémů bezpečnosti. Tento vývoj však přinesl nejenom příležitosti, ale také dilemata poukazující na potřebu kontrolovat institucionální struktury a personál, jež je nesitelem bezpečnostních znalostí a dovedností. bezpečnost; vojenské vzdělávání a výcvik; postkomunismus, Česká republika
eng Pluralization of Security Education in the Czech Republic In this article, we argue that although the Czech state may still be the dominant player in the Czech security field, its cultural power is continuously eroding due to the ongoing process of pluralization of security education. While in communist-era Czechoslovakia, only persons enlisted in service in the security forces could obtain military-oriented security education at state-run military and police schools, nowadays virtually anyone living in the Czech Republic has access to a wide variety of security studies programs at both public and private universities. This relatively quick and spontaneous transition has brought about both opportunities and dilemmas, which jointly highlight the importance of control over the institutional structures of security generation and the production of security knowledge when it comes to actors’ ability to successfully operate in the security field. security; military education; post-communism; Czech Republic