Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Czech Military Expenditures as a Government Failure, a Social Problem, and Cultural Conflict within 1993-2016
Autoři: Pernica Bohuslav
Rok: 2016
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 21th International conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance 2016
Název nakladatele: Oeconomica
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 177-185
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vojenské výdaje České republiku v letech 1993-2016 jako selhání vlády, sociální problém a konflikt kultur V roce 1994 se Česká republika stala členem PfP a později, v roce 1999, dokonce členem NATO. S cílem zajistit konvergenci vojenských schopností členských zemí, měla by každá země dávat na účely obrany alespoň 2 % HDP. To se však v případě České republiky nikdy nestalo. V roce 2016 vydávalo Česko jen 1 % HDP. Cílem toho textu je vysvětlit tento vývoj pomocí teorie kultury rozpočtování. Takto jsou v článku pojaty vojenské výdaje jako vládní selhání, sociální problém a konflikt kultur projevující se v posledních více než 20 letech. Článek vysvětluje, proč více než 10 vlád nebylo schopno zajistit financování vojenského rozpočtu na hranici 2 % HDP. Šlo o tři hlavní příčiny: (1) interference rozpočtového a politického cyklu, (2) velmi nízká kvalita ministrů obrany jako rozpočtových agentů v porovnání s fiskálními principály z řad ministrů financí a (3) nepřeberné změny ve složení vlád. Tyto příčiny vedly k tomu, stanovení výše výdajů na národní bezpečnost jako velmi důležitá vládní agenda se změnila rutinní agendu ministerských úředníků s možností ji politicky ovlivňovat jen stěží. vojenské výdaje; vládní selhání; rozpočtový a politický cyklus; konflikt kultur; model principála, agenta a ďáblova obhájce
eng The Czech Military Expenditures as a Government Failure, a Social Problem, and Cultural Conflict within 1993-2016 The Czech Republic joined the NATO PfP Program in 1994 and later on, in 1999, it became a NATO member. In order to prevent NATO from free riding as well as to ensure convergence in military capabilities, each NATO country ought to spend on defence 2% GDP at least. However, that has never happened. In 2016, the Czech military expenditures ware only 1% GDP. The goal of this article is to explain such development by cultural theory of budgeting, so the article deals with the evolution of the Czech military expenditures as a government failure, a social problem and a cultural conflict emerging in the last 20 years. An explanation is provided why more than ten Czech governments have not yet coped successfully with the problem of a raise of military spending required by NATO. In fact, this failure was caused by: (i) interference of political cycle with budgetary one, (ii) inferior quality of defence ministers as fiscal agents in comparison with the finance ministers as the fiscal principals, and (iii) plentiful changes of governments. Thus that changed the question of a raise of military expenditures from the crucial political agenda to the routine technical issue sort out by ministerial bureaucracy. military expenditures; government failure; budgetary and political cycle; cultural conflict; principal-agent-devil´s advocate model