Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Effectiveness of digital library services as a basis for decision-making in public organizations
Rok: 2015
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Library & Information Science Research
Strana od-do: 346-352
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Efektivnost digitálních služeb knihovny jako základ rozhodování veřejných organizací Veřejné organizace často v různém rozsahu poskytují přístup k digitálním službám. Pro efektivní využití veřejných prostředků jsou důležité objektivní metody hodnocení efektivnosti veřejných služeb (včetně digitálních služeb). Navrhujeme metodiku hodnocení efektivnosti digitálních služeb poskytovaných veřejnými organizacemi. Tato metodika byla aplikována na digitálních službách poskytovaných Městskou knihovnou v Praze (MLP). Metodika umožňuje porovnat efektivnost různých služeb. To přispívá k efektivnímu rozhodování veřejných institucí a celkové sociální efektivnosti poskytovaných digitálních služeb. Výsledky ukazují, že efektivnost digitálních služeb (s dálkovým přístupem) je v roce 2012 v MLP 4.02 (každá jednotka investice přinese 4.02 jednotky benefitů). Naopak, digitální služby poskytované přímo v knihovně mají velmi nízkou efektivnost 1:0.89. V porovnání s ostatními službami poskytovanými MLP mají digitální služby nejvyšší efektivnost. Tato metodika může pomoci s ekonomickým rozhodováním a zvýšením kvality služeb. Může být použitá i dalších organizacích a různých veřejných sektorech digitální knihovnické služby; efektivnost; ochota platit; kontingentní oceňování; návratnost veřejné investice
eng Effectiveness of digital library services as a basis for decision-making in public organizations In practise, public organizations often provide basic and widespread access to digital services to citizens and to varying degrees. For the effective use of public funds it is necessary for there to be an objective method for the assessment of the effectiveness of the public services (i.e. including digital services). A methodology that can analyse the effectiveness of the digital services provided by public organizations is proposed. The methodology was applied to the digital services provided by the Municipal Library of Prague (MLP). This methodology allows comparison of the effectiveness of the different services provided. This contributes to the effectiveness of the decisions of public representatives and overall social effectiveness of the digital services provided. The results show that the effectiveness of digital services (provided by remote access) at the MLP in 2012 is 4.02 (this means that each unit of financial investment brings benefits in the amount of 4.02 units). In contrast, digital services provided directly in the library have a very low effectiveness, i.e. 1:0.89, thus they are clearly ineffective. In addition, when compared to all the services that are provided, digital services have the highest effectiveness of all. The proposed methodology can therefore help economic decision-making but also to improve the quality and range of services. It can be used in other organizations and various public sectors. digital library services; effectiveness; willingness to pay; contingent valuation; return on public investment