Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Modelling the Innovation Performance of Chemical Firm Using Fuzzy Cognitive Maps
Autoři: Hájek Petr | Stejskal Jan | Procházka Ondřej
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Advances in Education Research. Vol. 85: Proceedings from ICEA 2015
Název nakladatele: Information Engineering Research Institute
Místo vydání: Bellflower
Strana od-do: 112-116
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Modelování inovační výkonnosti chemických firem pomocí fuzzy kognitivních map Nejistotu ve vztazích je možné analyzovat fuzzy logickým rámcem. V příspěvku dokazujeme, že modelování inovační výkonnosti může být provedeno použitím fuzzy kognitivní mapy taky. Simulace naznačují silné sbližování faktorů: spolupráce, inovace a prodej. Faktory jsou však ovlivňovány dalšími okolnostmi např. zdroji znalostí a intenzitou veřejné podpory. V příspěvku modelujeme hyperbolickou aktivační funkci tangenty, která simuluje vlastnosti inovačního procesu. modelování;inovační výkonnost;chemické firmy;fuzzy kognitivní mapy
eng Modelling the Innovation Performance of Chemical Firm Using Fuzzy Cognitive Maps Uncertainty in relationships can be taken into account utilizing the fuzzy logic framework. Here, we show that innovation performance modelling can be effectively performed for chemical firms using fuzzy cognitive maps. Using real-world data, we demonstrate the evolving patterns of various scenarios. These simulations indicate a strong convergence of the main concepts (cooperation, innovation and sales). However, this can be attributed to various determinants. We also show that, respectively, internal and external knowledge acquisition and internal and government R&D intensity play important roles in innovation performance modelling. Here, we argue that an FCM with a hyperbolic tangent activation function realistically simulates the intrinsic characteristics of the innovation process. We show that firm and government R&D expenditures are important direct (and indirect) drivers of innovation (and sales). We also demonstrate that cooperation on innovation activity is the critical vehicle mediating the indirect effect of both R&D expenditure and knowledge acquisition on innovation performance. modelling;innovation performance;chemical firms;fuzzy cognitive maps