Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Does University-Industry Cooperation Lead to Innovation? - Case study of Czech Republic
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: ICERI2015: Proceedings
Název nakladatele: International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Místo vydání: Madrid
Strana od-do: 6659-6669
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vede spolupráce univerzit a průmyslu k inovacím? - Případová studie České republiky Výsledkem spolupráce mezi podniky a mezi podniky a univerzitami jsou přelévací efekty. Jde o nelineární a iterativní, mnoho faktorový a mnoho stranný inovační proces. Tyto procesy byly mnohokrát analyzovány v různých studiích. Bylo zjištěno, že výsledek těchto spolupracujících procesů ovlivňuje jak legislativní prostředí, tak vládní politika a nastavené finanční rámce. Stejně tak je ovlivňují samotné subjekty z veřejného a soukromého sektoru. Některé studie poukazují na vzrůstající tlak mezi na vysoké školy, aby produkovaly znalosti potřebné k tvorbě inovací. Cílem příspěvku je odpovědět na otázku, za spolupráce průmyslu a univerzit přispívá k tvorbě inovací. univerzity;průmysl;spolupráce;inovace;Česká republika
eng Does University-Industry Cooperation Lead to Innovation? - Case study of Czech Republic It is often knowledge gained from research or as a spillover effect from the cooperation, in the most cases between industry and R&D organization or university, or among the subjects in knowledge-intensive business network. Some scholars describe this process as a nonlinear, iterative and multi-agent character of innovation processes. These processes based on university-industry collaboration and their impact on innovation processes have been many times analysed in various countries and environments. It was found that the outcome of these cooperating processes affect the legislative environment and government policy and financial support framework, as well as the implementation of various types of public-private partnerships. There are some studies were carried out the increasing pressure of public authorities on universities and higher education institutions to cooperate more closely with the industrial sector. In practice this has led to an increasing in number of scientists and university research funding by industrial firms, editing the public strategies of regional or national development, increasing the number of elements of hard infrastructure such as science and technology parks and organizations helping with the technology transfer. Some studies indicate that induced public pressure of the various countries governments on their universities sparked the growth in the patents and higher revenues from the patents or licenses usage. The studies confirmed this results and trend also in Czech Republic are still missing. The aims of this paper is to answer the question whether university-industry cooperation in the Czech Republic contributes to higher innovation performance of creative industrial firms than if these firms had not cooperated with universities. In case that the university-industry cooperation will not bring the higher level of innovation, it will be possible to talk about a high degree of inefficiency of university-industrygovernment partnership. university;industry;cooperation;innovation;Czech Republic