Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vysokoškolské právo jako analogie pracovního práva (úvaha nad reformou vysokých škol)
Autoři: Šmíd Martin
Rok: 2014
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Veřejná správa 2014
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 316-325
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vysokoškolské právo jako analogie pracovního práva (úvaha nad reformou vysokých škol) Příspěvek se zabývá tématem vysokoškolského práva v kontextu aktuálně diskutované reformy vyššího vzdělávání v České republice. Cílem příspěvku je najít, popsat a analyzovat možnou analogii mezi vysokoškolským právem a pracovním právem. Příspěvek tedy rozebírá myšlenku, že právo vysokých škol může být chápáno jako část soukromého práva namísto práva veřejného (správního), jak vyplývá z dnešní tradiční koncepce. Příspěvek reflektuje následky "soukromoprávního" řešení chápání vztahu mezi univerzitami a studenty, obzvláště: (možná) smlouva mezi univerzitou a studentem, vnitřní úprava vzdělávacího procesu, disciplinární vztahy, přijímací řízení aj. Na základě této analýzy dochází příspěvek k závěru obsahujícímu syntézu hlavních pozitiv a negativ "privatizace" vysokoškolského práva v porovnání s pracovním právem, které stojí na podobných základech. Vysokoškolské právo; pracovní právo; soukromé a veřejné právo; reformy; vyšší vzdělávání
eng The University Law as an Analogy of the Labour Law (Reflection on Higher Education Reform) This paper deals with the topic of the university law in the context of the discussed reforms of higher education in Czech Republic in recent days. The aim of this paper is to find, describe and analyse possible analogy between the university law and the labour law. Thus, the paper deals with idea that university law can be seen a part of private (civil) law instead of public (administrative) law contrary to the today’s conception seeing the university law as an traditional part of public law. The paper reflects the consequences of “private law” solution of the understanding of the relationship between universities and students, especially: the (possible) contract between university and student, the internal regulations of the education process, the disciplinary relations, the admissions etc. On the basis of this analysis, the paper comes to conclusion including synthesis of the main positives and negatives of the “privatisation” of university law in the comparison with labour law which works on very similar basis. University law; Labour law; Private and public law; Reforms; Higher education