Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Trend Analysis of Human Resources Development Representing the Base for Researchers in Selected Economies
Autoři: Lelek Tomáš
Rok: 2014
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Competitiveness
Název nakladatele: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Místo vydání: Zlín
Strana od-do: 71-86
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Analýza trendu vývoje lidských zdrojů představující základ pro výzkumné pracovníky ve vybraných ekonomikách Tato práce se zabývá problematikou počtu výzkumných pracovníků jako významného vstupního faktoru pro výzkum a vývoj (dále jen "V & V"). V & V je jedním z hlavních zdrojů pro vytvoření nových znalostí prostřednictvím lidského kapitálu. To lze považovat za jeden z nejdůležitějších zdrojů konkurenceschopnosti. Byla provedena analýza počtu obyvatel dané ekonomiky a také počtu absolventů vysokých škol, kteří mohou být považováni za základ skupina výzkumníků. Pro analýzu závislosti proměnných byla použita metoda regresní analýzy. Tyto veličiny byly zkoumány na empirických datech pro EU, USA a Českou republiku za první dekádu 21. století. Na základě hodnot proměnných bylo provedeno srovnání vývoje jejich trendů. vysokoškolští absolventi;výzkum a vývoj;výzkumní pracovníci;znalostní ekonomika;EU;USA;Česká republika
eng Trend Analysis of Human Resources Development Representing the Base for Researchers in Selected Economies This paper discusses the issue of precondition for the number of researchers as an important input factor for research and development (hereinafter ‘R&D’). R&D is one of the main sources for new knowledge creation through human capital. It can be seen as one of the most important sources of competitiveness. There was an analysis carried out on higher education graduates, who can be considered a base of a group of researchers, and the number of inhabitants. A method such as regression analysis for empirical data variables dependence was used. An assessment of quantitative indicators related to the number of inhabitants and the number of higher education graduates was performed by regression analysis. An analysis on higher education graduates and the number of inhabitants was conducted with the same method. These variables were examined for the European Union, the USA and the Czech Republic in the first decade of the 21st century. Based on the analysis values of all variables, a comparison of the countries was carried out. higher education graduates;research and development;researchers;knowledge- economy;EU;USA;Czech Republic