Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Measuring the performance of chosen companies in the Czech Republic
Autoři: Kožená Marcela | Školudová Jana
Rok: 2014
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Political Sciences, Law, Finance, Economics and Tourism: Conference proceedings. Volume II, "Finance"
Název nakladatele: SGEM
Místo vydání: Sofia
Strana od-do: 455-462
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Měření výkonnosti vybraných firem v České republice Firmy se v současné době nacházejí v obtížné situaci; mimo to pokračující dopady hospodářské krize gradují v konkurenční boj. Postavit se proti konkurenci je stále složitější a vyžaduje neustálé sledování a přizpůsobení se požadavkům na trhu. Proto roste tlak na efektivní využívání zdrojů, snižování výrobních nákladů, zlepšování podnikových procesů a v neposlední řadě také vytváření inovací a změn. Vedení společnosti hledají nové prostředky a přístupy ke zlepšení výkonnosti podniku, jakož i jeho hodnocení a řízení. Vedle tradičních metod, jako jsou například ukazatelé finanční analýzy s požadavkem na maximalizaci zisku, moderní metody jsou stále více populární v užívání, které se vyznačují komplexním přístupem k řízení podniku. Použití nefinančních ukazatelů také umožňuje predikci budoucího vývoje finančních ukazatelů. Relativně nová metoda použita v českém podnikatelském prostředí je ukazatel systému hodnocení výkonnosti podniku s názvem Balanced Scorecard. Na rozdíl od všech ostatních metod, nejen hodnotí výkonnost podniku v současné době, ale spojuje jednotlivé ukazatele strategického řízení podniku. Další používanou metodou pro měření výkonnosti je metoda benchmarkingu. Benchmarking je nástroj pro strategické řízení.Pojem benchmarking je metoda měření výkonnosti konkurence. podnik, výkonnost, měření; finanční analýza; benchmarking
eng Measuring the performance of chosen companies in the Czech Republic Businesses at the present time find themselves in a difficult situation; besides the ongoing effects of the economic crisis, they are facing a continuously escalating competitive struggle. Standing up against the competition is becoming more complex and requires constant monitoring of, and adaptation to, market requirements. Thus, pressure is constantly growing on the efficient use of resources, reduction of production costs, improvement of business processes and last but not least, the creation of innovation and change. Company management are looking for new means and approaches to improve business performance as well as its evaluation and management. In addition to traditional methods such as financial analysis indicators with the requirement to maximise profits, more modern methods are becoming increasingly popular in use, which are characterised by a comprehensive approach to business management. These new approaches take into account the risk incurred now and create value not only for the owners but also for other interested parties. The “traditional” methods of measuring business performance are based mostly on economic fundamentals, such as profit, cash flow and profitability. Use of non-financial indicators also allows the prediction of the future development of financial indicators and thus the value of the company. A relatively new method used in the Czech business environment is the pointer system evaluating business performance called the Balanced Scorecard. In contrast to all other methods, it not only evaluates the performance of a company at the present moment, but links individual indicators with the strategic management of the business. Another widely used method for measuring the performance is the method of benchmarking. Benchmarking is a tool for strategic management. The concept of benchmarking is a method of measuring the performance of competitors. company; performance; measurement; financial analysis; benchmarking