Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Hodnota statku kolektivní spotřeby
Autoři: Merickova Beata | Stejskal Jan
Rok: 2014
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Politická ekonomie
Název nakladatele: Vysoká škola ekonomická v Praze
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 216-231
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Hodnota statku kolektivní spotřeby Cílem příspěvku je na základě kritické analýzy vnímání kolektivního statku v mainstreamové ekonomické teorii státních intervencí reprezentované neoklasickou ekonomickou teorií a moderním neoliberalismem rozvinout teoretický pohled na opodstatněnost veřejného financování a produkce kolektivních statků, opírající se o výsledky vlastního ekonomického experimentu ověřujícího platnost teorie černého pasažéra jako základního argumentu státu v této oblasti. Autory realizovaný experiment simuluje reálnou situaci spotřeby veřejného statku, a proto byl z důvodu vyšší objektivity závěrů, vztahujících se k ochotě spotřebitelů zaplatit za veřejný statek, doplněn o průzkum ochoty spotřebitelů zaplatit za konkrétní veřejný statek (služby veřejných knihoven) v reálných podmínkách založený na metodice willingness to pay (WTP). kolektivní statek;hodnota kolektivního statku;teorie černého pasažéra;ekonomický experiment;ochota platit
eng Value of Collective Consumption Good The goal of this paper is to develop the theoretical framework of the public goods provision. This theoretic contribution is based on the critical analysis of mainstream economics theories dealing with public goods as market failure (neoclassical economics and neoliberalism) and on the results of own economic experiment examining the "free-riding" behaviour in the voluntary provision of public goods. The „free rider“ problem is one of the main reasons for government intervention in the market. However, there is an inefficiency of public decision making on public provision and financing of selected goods because of the estimating goods values (ex-post consumer utility) problem. Moreover, the results of economic experiments do not support the pure „free rider“ theory. However, the economic experiment simulates the real public good consumption that is why this paper contains also the survey of consumers' willingness to pay for specific public goods (public library services) in real terms based on the methodology of contingent valuation method. public goods;public goods values (ex-post consumer utility);free rider theory;economic experiment;willingness to pay