Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Spôsob permanentnej úpravy výšky poistného v neživotnom poistení
Autoři: Gogola Ján
Rok: 2013
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: E+M Ekonomie a Management
Název nakladatele: Technická univerzita v Liberci
Místo vydání: Liberec
Strana od-do: 134-142
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Spůsob permanentní úpravy pojistného v neživotním pojištění Pro stanovení pojistného v neživotním pojištění neexistuje univerzální metoda . V tomto článku se použije Bühlmann - Straub model pro stanovení pojistného v povinném ručení vozidel. Škodní kvóta je poměr celkových pojistných plnění a celkového přijatého pojistného . To je ukazatelem toho, jak dobře je pojišťovna řízena. Tento poměr odráží zda pojišťovny mají pojistné dostatečně vyšší než částka vyplacená t.j. pojistné plnení. Škodová kvóta pro pojištění vozidel je obvykle v rozmezí od 40 % do 60 % . Kredibilné pojistné je stanoveno jako lineární kombinace pojistného , určeného z údajů poisťoven o jejich vlastním riziku a pojistném stanoveném na základě informací z obdobných rizik. Kredibilné pojistné je kompromisem mezi individuálním pojistným , tj. pojistném určeném výhradně ze svých vlastních údajů o riziku a kolektivním, určeném z údajů o kolektivním riziku. Faktor kredibility nabývá hodnot od 0 do 1 a vyjadřuje důvěryhodnost vlastních zkušeností . Nejvyšší faktor kredibility na slovenském trhu mají pojišťovny Allianz - SP a Kooperativa VIG , kteří měli i největší podíl na trhu povinného ručení vozidel. Oceňování v pojisťovníctve; teorie kredibility; Buhlmann-Straubův model
eng A process of permanent adjustment of premiums in non-life insurance In determining premiums in non-life insurance there is no universal method. In this paper is applied Bühlmann-Straub model for determining credible premium in third-party vehicle insurance. Loss ratio is the ratio of total losses incurred in claims divided by the total premiums earned. This is an indicator of how well an insurance company is doing. This ratio reflects if companies are collecting premiums higher than the amount paid in claims or if it is not collecting enough premiums to cover claims. Loss ratios for vehicle insurance usually range from 40 % to 60 %. Companies that have high loss claims may be experiencing financial trouble. Credible premium is determined as a linear combination of premiums, determined from the data on their own risk and premium determined on the basis of information from similar risks. Credible premium is a compromise between the individual premium, i.e. premium determined solely from its own data on the risk premium and the collective, determined from data on collective risk. The credibility factor takes the value from 0 to 1 and expresses credibility of own experience. The highest credibility factor is in Allianz-SP and KOOPERATIVA VIG, which had the highest market share vehicle insurance and thus most of their own data on claims. Pricing of insurance; credibility theory; Bühlmann-Straub model