Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Faktory ovlivňující kupní chování spotřebitelů a jejich význam pro podniky
Autoři: Novotný Josef | Duspiva Pavel
Rok: 2014
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: E+M Ekonomie a Management
Název nakladatele: Technická univerzita v Liberci
Místo vydání: Liberec
Strana od-do: 152-166
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Faktory ovlivňující kupní chování spotřebitelů a jejich význam pro podniky Článek pojednává o faktorech ovlivňujících kupní chování spotřebitelů při nákupu bytových doplňků a vybavení domácnosti včetně významu pro podniky při rozhodování v obchodní politice. V dnešní době je kupní chování spotřebitelů na trzích velice aktuálním problémem, protože dochází k častým změnám ve společnosti, které mají podstatný vliv na kupní chování, jako jsou např. politická rozhodnutí, ekonomická situace, demografický vývoj, vliv menšin, globalizace nebo klimatické změny ve světě. Proto byl proveden výzkum u spotřebitelů prostřednictvím dotazníkového šetření, který byl zaměřen na vybrané faktory, které mají podstatný vliv na spotřebitele. Na základě výsledků z tohoto výzkumu byly stanoveny hypotézy, sestaven dotazník a informace které byly získány, byly testovány a ověřovány v podnicích, jejichž primární podnikatelská činnost byla zaměřená na bytové doplňky a vybavení domácnosti. Pro oba výzkumy byly stanovena přesná kritéria. Byly vypracovány nové modely kupního chování na základě zvolené segmentace spotřebitelů, které jsou určeny podnikům pro kvalitnější a rychlejší manažerské rozhodování. Podniky, které se nebudou soustavně věnovat hodnocení kupního chování spotřebitelů s využitím faktorů, které kupní chování spotřebitelů ovlivňují, mohou ztrácet konkurenceschopnost, postavení na trhu, přicházet o zákazníky. rozhodování manažer,nákupní chování;faktory;spotřebitel;segmentace;model
eng Factors influencing consumers' buying behavior and their importance for enterprises The article reports the results of research consumers´ behavior and preferences when buying housing supplements, household equipment and preparation of new processed models which identifies the key factors influencing the purchasing behavior of consumers. Nowadays, the purchasing behavior of consumers is a topical problem on market due to frequent changes in society which have an substantial impact on the purchasing behavior, such as economic conditions, demographic trends, the influence of minorities, globalization or climate changes in the world. Therefore, a questionnaire survey was performed through research of consumers according to segmentation criteria divided into eight segments and that was aimed on selected factors having a topical influence on consumers. Based on the results of the research was drawn a model of identical and nonidentical factors influencing purchase consumers´ behavior and the model cobwebs. Both models forms basis for management decision-making enterprise in business policy. Subsequently, research was performed in enterprises whose business activities are aimed on home furnishings and household equipment. Research observed verification of test hypotheses concerning the marketing activities of enterprises and the possibility of using models. The proposed models allow enterprices more efficient decision-making during product innovation, specialization in business policy and marketing activities. The enterprises that do not consistently pay attention to purchasing behavior of consumers with using of factors that are influencing consumers´ purchasing behavior, they may lose competitiveness, market position and customers. manager´s decision making;purchasing behaviour;factors;consumer;segmentation;model