Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Přístupy ke zjišťování hodnoty veřejných služeb vnímané spotřebiteli – aplikace na služby veřejných knihoven.
Autoři: Koťátková Stránská Pavla | Maťátková Kateřina | Stejskal Jan | Hájek Petr | Řehák Tomáš
Rok: 2012
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Sborník příspěvků z konference Knihovny současnosti 2012
Název nakladatele: Sdružení knihoven ČR
Místo vydání: Ostrava
Strana od-do: 225-237
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Přístupy ke zjišťování hodnoty veřejných služeb vnímané spotřebiteli – aplikace na služby veřejných knihoven. V současné době se stále více hovoří v souvislosti s veřejnými rozpočty o efektivnosti vynakládání veřejných prostředků. Týká se to bez výjimky všech, tedy i služeb, jež poskytují veřejné knihovny. Analýza efektivnosti veřejných služeb však není jednoduchou záležitostí, neboť díky nehmotnému charakteru služeb jsou výstupy institucí, jež je poskytují, těžko kvantifikovatelné, resp. nesnadně ocenitelné. Schopnost určit hodnotu veřejných služeb je nutným předpokladem pro následné určení efektivnosti. Předkládaný příspěvek se zaměřuje na přístupy, které vedou ke zjištění hodnoty veřejných služeb (na příkladu služeb veřejných knihoven) a to prostřednictvím vnímané hodnoty spotřebitelem. Jednotlivé prezentované přístupy byly aplikovány v pilotních empirických šetřeních. V příspěvku jsou přístupy porovnávány a to s ohledem na jejich schopnost poskytnout kvalifikovaný výsledek nutný pro další analýzy. analýza efektivnosti;CBA;hodnota vnímaná spotřebitelem;metody hodnocení efektivnosti;veřejné knihovny;veřejné služby;WTA;WTP
eng Approaches to Value Analysis of Public Services Percepted by Consumers - Application to Public Libraries Services At present, the effectiveness of public spending is more and more discussed (in relation to public budgets). This problem applies to all without exception, including services offered by public libraries. Analysis of the effectiveness of public services is not a simple matter, because due to intangibility of service outputs are institutions that offer it difficult to quantify, respectively hardly appreciable. The ability to determine the value of public services is a prerequisite for subsequent determination of effectiveness. This paper focuses on approaches that lead to determine the value of public services (for example, services of public libraries) through perceived consumer value. The various approaches have been presented in the pilot applied empirical investigations. The paper approaches are compared with regard to their ability to provide necessary skilled result for further analysis. analysis of effectiveness;CBA;value percepted by consumer;method of evaluationg of effectiveness;public libraries;public services;WTA;WTP