Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Life Cycle Costing
Autoři: Špičková Markéta
Rok: 2011
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: International Conference SMEs in a Globalized World: conference proceedings
Název nakladatele: Universitatea Babeş-Bolyai
Místo vydání: Cluj-Napoca
Strana od-do: 131-138
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Kalkulace životního cyklu Tento článek popisuje jeden z nových nástrojů řízení nákladů, zabývá se koncepcí kalkulace životního cyklu výrobku. Tato koncepce se řadí do skupiny hodnotově orientovaných strategických nástrojů, které obvykle zajišťuje operativní controlling. Skupinu hodnotově orientovaných strategických nástrojů pro řízení nákladů tvoří: analýza řetězce tvorby hodnot; kalkulace investic; použití target costing a koncepce kalkulace životního cyklu výrobku. Koncepci kalkulace životního cyklu výrobku (LCP) tvoří zásada, která říká, že téměř všechny produkty mají určitou omezenou životnost, po kterou se drží na trhu. Na LCP lze navázat problematikou životního cyklu trhu. Zaměřením se na oba cykly, jak LCP tak LCM podniky získávají komplexnější informace o konkurenci, potencionálním vývoji výrobků a mohou tak lépe zvolit optimální výrobkovou strategii. Kalkulace životního cyklu je jednou z možností, jak strategicky řídit náklady, tzn. jak lze náklady ovlivnit v dlouhodobém horizontu. Kalkulace řídí a ovlivňuje náklady podle jednotlivých fází životního cyklu produktu. I když se může zdát, že svou pozornost soustředí zejména na náklady, které vznikají především v nevýrobních etapách, ve skutečnosti není možné výrobní etapu při řízení nákladů opomíjet. Nákladové řízení v rámci výrobní etapy a v etapách nevýrobních vymezuje rozdíl mezi tradičními a moderními kalkulačními nástroji. Tradiční kalkulace se soustředí zejména na výrobní etapu, ale jak moderní trendy ukazují je zapotřebí náklady sledovat a kalkulovat i v nevýrobních etapách či v ostatních fázích životního cyklu produktu. V dnešní době je již koncepce tradičních kalkulačních metod překonána v důsledku globalizace, která se vyznačuje vysoce turbulentním a velmi konkurenčním prostředím. Orientace na nové kalkulační trendy je pro podniky existenčně důležitá. životní cyklus výrobku;životní cyklus trhu;fáze životního cyklu;kalkukace životního cyklu;Kaizen kalkulace
eng Life Cycle Costing This article describes one of the new cost management tools; it deals with the concept of product life cycle costing. This concept belongs to a group of value-oriented strategic tools which usually provide operational controlling.The concept of life cycle costing (LCC) is a principle that says that almost all products have a limited market lifespan.A very difficult task is to determine the stage in which the product is located. At the same time, how long a particular stage lasts or persists is very individual for each product. LCC can be linked to the issue of the market life cycle (MLC). By focusing on both LCC and MLC, businesses obtain comprehensive information on the competition and potential product development, and can better select the optimal product performance strategy. Life cycle costing is one of the ways of strategically managing costs, i.e. how costs can be influenced in the long-term. Costing controls and influences the different stages of the product life cycle. While it may seem that it mainly focuses on the costs which are generated mainly in non-production stages, in reality it the production stage should not be neglected in cost management. Cost management in the manufacturing stage and in non-production stages defines the difference between traditional and modern costing tools. Traditional costing focuses mainly on the production stage, but as modern trends show costs in non-production stages or in other stages of the life cycle of a product also need to be monitored and calculated. Today, the concept has already surpassed traditional calculation methods as a result of globalization, which is characterized by a highly turbulent and highly competitive environment. Focus on new costing trends is existentially important for businesses. product life cycle;market life cycle; stages of life cycle;life cycle costing;Kaizen costing