Aspektově orientovaná analýza sentimentu finančních textů pro predikci finanční výkonnosti podniku
Poskytovatel: Grantová agentura ČR
Program: Standardní projekty
Období realizace: 01.01.22 - 31.12.24
Pracoviště:
Fakulta ekonomicko-správní - Centrum pro vědu a výzkum
Hlavní řešitel: Hájek PetrSpoluřešitelé: Munk Michal | Myšková Renáta | Kovárník Jaroslav | Boďa Martin
Popis:
Analýza sentimentu přitahuje v oblasti financí značný zájem díky své schopnosti poskytnout další vhled do názorů a záměrů investorů, manažerů a dalších zúčastněných stran. Zahrnutím textového sentimentu bylo dosaženo pozoruhodného zlepšení v predikci finanční výkonnosti podniku. Předchozí přístupy v tomto ohledu byly omezeny na analýzu sentimentu finančních textů na úrovni celých dokumentů. Podrobnější analýza sentimentu orientovaná na aspekty textu však může vést k dalšímu zlepšení predikce finanční výkonnosti podniků, protože umožňuje extrahovat názory vyjádřené směrem k různým aspektům vývoje podniku. V projektu navrhujeme zkoumat, jak může aspektově orientovaná analýza sentimentu finančních textů souvisejících s podniky přispět k predikci finanční výkonnosti podniků. Za tímto účelem kombinujeme aspektově orientovaný sentiment vyjádřený v podnikových dokumentech, v médiích a na internetu s kvantitativními finančními informacemi získanými z finančních výkazů a finančních trhů.
Analýza sentimentu přitahuje v oblasti financí značný zájem díky své schopnosti poskytnout další vhled do názorů a záměrů investorů, manažerů a dalších zúčastněných stran. Zahrnutím textového sentimentu bylo dosaženo pozoruhodného zlepšení v predikci finanční výkonnosti podniku. Předchozí přístupy v tomto ohledu byly omezeny na analýzu sentimentu finančních textů na úrovni celých dokumentů. Podrobnější analýza sentimentu orientovaná na aspekty textu však může vést k dalšímu zlepšení predikce finanční výkonnosti podniků, protože umožňuje extrahovat názory vyjádřené směrem k různým aspektům vývoje podniku. V projektu navrhujeme zkoumat, jak může aspektově orientovaná analýza sentimentu finančních textů souvisejících s podniky přispět k predikci finanční výkonnosti podniků. Za tímto účelem kombinujeme aspektově orientovaný sentiment vyjádřený v podnikových dokumentech, v médiích a na internetu s kvantitativními finančními informacemi získanými z finančních výkazů a finančních trhů.