Analýza témat a sentimentu vícenásobných textových zdrojů pro finanční rozhodování
Poskytovatel: Grantová agentura ČR
Program: Standardní projekty
Období realizace: 01.01.16 - 31.12.18
Pracoviště:
Fakulta ekonomicko-správní - Ústav systémov.inženýrství a informatik
Hlavní řešitel: Hájek PetrSpoluřešitelé: Myšková Renáta | Hájková Veronika
Popis:
Finanční manažeři rozhodují o majetkové a kapitálové struktuře, výdajích a příjmech, stejně jako o rozdělení zisku. Důležitým zdrojem informací pro jejich rozhodování jsou účetní data. Důležité informace o podnikových aktivitách a výsledcích jsou však k dispozici spíše ve slovním vyjádření. Kvalitativní aspekty mohou nejen pomoci ohodnotit současnou ekonomickou situaci, ale mohou také zlepšit řízení podniku a nastavení jeho cílů. Slovní komentáře jsou také důležité pro investory, kteří tak mohou lépe vyhodnotit investiční příležitosti. Pro vyjádření celkového obrazu o finanční situaci jsou proto potřeba informace uložené v nejrůznějších textových dokumentech. Porozumění toho, jak lze tyto informace využít pro predikci finančních indikátorů proto nabývá na důležitosti. Výsledky tohoto výzkumu by měly přispět k objasnění úlohy názorů vyjádřených osobami zevnitř/zvenčí ve finančním rozhodování.
Finanční manažeři rozhodují o majetkové a kapitálové struktuře, výdajích a příjmech, stejně jako o rozdělení zisku. Důležitým zdrojem informací pro jejich rozhodování jsou účetní data. Důležité informace o podnikových aktivitách a výsledcích jsou však k dispozici spíše ve slovním vyjádření. Kvalitativní aspekty mohou nejen pomoci ohodnotit současnou ekonomickou situaci, ale mohou také zlepšit řízení podniku a nastavení jeho cílů. Slovní komentáře jsou také důležité pro investory, kteří tak mohou lépe vyhodnotit investiční příležitosti. Pro vyjádření celkového obrazu o finanční situaci jsou proto potřeba informace uložené v nejrůznějších textových dokumentech. Porozumění toho, jak lze tyto informace využít pro predikci finančních indikátorů proto nabývá na důležitosti. Výsledky tohoto výzkumu by měly přispět k objasnění úlohy názorů vyjádřených osobami zevnitř/zvenčí ve finančním rozhodování.