Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Forecasting corporate financial performance using sentiment in annual reports for stakeholders’ decision-making
Authors: Hájek Petr | Olej Vladimír | Myšková Renáta
Year: 2014
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Technological and Economic Development of Economy
Publisher name: Vilnius Gediminas Technical University
Place: Vilnius
Page from-to: 721-738
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Predikce podnikové finanční výkonnosti pomocí sentimentu ve výročních zprávách pro rozhodování stakeholderů Cílem článku je zkoumání úlohy sentimentu ve výročních zprávách při predikci finanční výkonnosti. Sentiment (tón, názor) je ohodnocen několika kategorizačními schématy s cílem určit různé aspekty jazyka použitého ve výročních zprávách amerických podniků. Dále používáme metody strojového učení a neuronové sítě k predikci finanční výkonnosti vyjádřenou Z-skóre bankrotním modelem. Používáme jedenáct kategorií sentimentu (od negativní a pozitivní až po aktivní a běžný) jako vstupy predikčních modelů. Podpůrné vektorové stroje poskytují nejvyšší přesnost predikce. Toto zjištění naznačuje, že mezi sentimentem a finanční výkonností existují nelineární vztahy. Výsledky ukazují, že informace o sentimentu je důležitým determinantem predikce finanční výkonnosti, a proto jí lze využít pro podporu rozhodovacího procesu podnikových stakeholderů. finanční výkonnost; finanční tíseň; predikce bankrotu; výroční zpráva; analýza sentimentu; dolování názorů
eng Forecasting corporate financial performance using sentiment in annual reports for stakeholders’ decision-making This paper is aimed at examining the role of annual reports’ sentiment in forecasting financial performance. The sentiment (tone, opinion) is assessed using several categorization schemes in order to explore various aspects of language used in the annual reports of U.S. companies. Further, we employ machine learning methods and neural networks to predict financial performance expressed in terms of the Z-score bankruptcy model. Eleven categories of sentiment (ranging from negative and positive to active and common) are used as the inputs of the prediction models. Support vector machines provide the highest forecasting accuracy. This evidence suggests that there exist non-linear relationships between the sentiment and financial performance. The results indicate that the sentiment information is an important forecasting determinant of financial performance and, thus, can be used to support decision-making process of corporate stakeholders. financial performance; financial distress; bankruptcy forecasting; annual reports; sentiment analysis; opinion mining